Podcastserie

BØRNEHØJDE giver jer inspiration til arbejdet med den pædagogiske læreplan

11/03 2020

Ny podcastserie stiller sammen med forskere og pædagogisk personale skarpt på, hvordan man kan omsætte den pædagogiske læreplan i hverdagen. Første tema i serien handler om det pædagogiske læringsmiljø - i rutinesituationerne, om eftermiddagen og i morgentimerne. Podcastserien BØRNEHØJDE er produceret af Danmarks Evalueringsinstitut for Børne- og Undervisningsministeriet.

”Hvis man skulle opfinde et pædagogisk læringsmiljø, skulle man opfinde rutinerne.”

Sådan siger forsker Søren Laibach Smidt i det første afsnit af podcasten BØRNEHØJDE. Han peger på, at den gentagelse og overskuelighed, rutinerne repræsenterer har et særligt potentiale for inklusion i børnefællesskabet og for at styrke relationerne både børn og børn imellem og børn og voksne imellem.

Det har de netop oplevet i børnehuset Brændgård i Herning, hvor de har sat særligt fokus på rutinesituationer i garderoben og på badeværelset.

Podcastserien er produceret til pædagogiske ledere og personale. Du kan lytte til den individuelt, eller I kan tage den op til et personale- eller teammøde, hvor I diskuterer og arbejder med jeres pædagogiske praksis. Her kan I også bruge det tilhørende dialogkort.

Lyt til BØRNEHØJDE nedenfor, på emu.dk/dagtilbud eller hvor du ellers finder dine podcasts.


Afsnit 1: Pædagogisk læringsmiljø i dagens rutinesituationer

Om hvorfor rutinesituationer kan være det ultimative pædagogiske læringsmiljø

Medvirkende:
Søren Laibach Smidt, forsker ved Københavns Professionshøjskole
Leder, personale og børn fra Børnehuset Brændgård i Herning


Afsnit 2: Pædagogisk læringsmiljø i ydertimerne om eftermiddagen

Eftermiddagen kan tit kan leve lidt i skyggen af formiddagens pædagogiske aktiviteter, men har sit eget pædagogiske potentiale.

Medvirkende:
Annemette Buus, forsker ved VIA, pædagoguddannelsen i Viborg
Leder, personale og børn fra Børnehuset Cassiopeia i Vangede


Afsnit 3: Pædagogisk læringsmiljø om morgenen

Morgenstunden er en både følelsesmæssig og praktisk overgang, som kræver samme refleksion og planlægning, som formiddagens pædagogiske aktiviteter.

Medvirkende:
Annegrethe Ahrenkiel, forsker ved center for daginstitutionsforskning, RUC
Leder, personale og børn fra Børnehuset Skovstjernen i Rudersdal