VidensnotatVarieret undervisning i udskolingen2021 Det er en udfordring at fastholde elevernes motivation op gennem deres skoleforløb. Især i udskolingen er ensformighed noget, der kan tage gejsten fra eleverne. Læs mere
NaturfagsforløbListe over UBNU-forløb til grundskolen2021 Kast dig ud i UBNU med et tilrettelagt forløb. Vi har samlet en række undervisningsforløb til lærere, der gerne vil i gang med at arbejde undersøgelsesbaseret i naturfag. Læs mere
VidensnotatVidensnotat om UBNU i grundskolen2021 I vidensnotatet her kan du læse forskningens bud på, hvordan en undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning kan tage sig ud i praksis, så eleverne kan profitere af den. Læs mere
RedskabRedskab til arbejdet med UBNU i grundskolen2021 Fasthold og drøft pointer fra podcasten. Lyt til podcast om undersøgelsesbaseret undervisning i naturfag i grundskolen og drøft pointer fra podcasten med dine kolleger. Læs mere
Power PointPræsentation om undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning i grundskolen2021 Del viden og erfaringer om UBNU i grundskolen med dine kolleger med et præsentationsshow, der er lige til at hente og vise - og eventuelt plukke pointer og præsentationer fra. Læs mere
VideoPræsentation: 6 veje til velfungerende gruppearbejde Hør seniorkonsulent og projektleder, Ditte Nissen Storgaard samt chefkonsulent, Thea Nødgaard Dupont fortælle, hvordan du som lærer kan understøtte udviklingen af elevernes samarbejdskompetencer og styrke deres evne til at arbejde i grupper. Læs mere
RAPPORTLinjer og hold i udskolingen2016 Hvordan organiserer folkeskoler undervisningen for de ældste elever i udskolingen i linjer eller med holddannelser? Læs mere
PRESSEMEDDELELSEKaraktergennemsnit trumfer karakterer i specifikke fag Karaktergennemsnittet fra gymnasiet afspejler unges generelle studiekompetence og er bedre end karakterer i specifikke fag til at forudsige frafald på studiet. Karakterer i naturvidenskabelige højniveaufag kan dog være et godt supplement til karaktergennemsnittet. Læs mere
temaOptagesystemet Hvad ved gymnasieelever om optagesystemet? Hvilken betydning har gymnasiekarakterer for de videregående uddannelser? Og hvordan er sammenhængen mellem karakterer og den sociale baggrund hos universitetselever? Læs mere
RAPPORTFordeling af det stigende optag på universiteterne2015 Hvordan har det stigende optag af studerende udviklet sig på de enkelte universiteter? Og hvordan er fordelingen af de studerende med hensyn til eksamenskvotient og socioøkonomisk baggrund? Læs mere