VidensnotatVarieret undervisning i udskolingen2021 Det er en udfordring at fastholde elevernes motivation op gennem deres skoleforløb. Især i udskolingen er ensformighed noget, der kan tage gejsten fra eleverne. Læs mere
NaturfagsforløbListe over UBNU-forløb til grundskolen2021 Kast dig ud i UBNU med et tilrettelagt forløb. Vi har samlet en række undervisningsforløb til lærere, der gerne vil i gang med at arbejde undersøgelsesbaseret i naturfag. Læs mere
VidensnotatVidensnotat om UBNU i grundskolen2021 I vidensnotatet her kan du læse forskningens bud på, hvordan en undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning kan tage sig ud i praksis, så eleverne kan profitere af den. Læs mere
RedskabRedskab til arbejdet med UBNU i grundskolen2021 Fasthold og drøft pointer fra podcasten. Lyt til podcast om undersøgelsesbaseret undervisning i naturfag i grundskolen og drøft pointer fra podcasten med dine kolleger. Læs mere
Power PointPræsentation om undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning i grundskolen2021 Del viden og erfaringer om UBNU i grundskolen med dine kolleger med et præsentationsshow, der er lige til at hente og vise - og eventuelt plukke pointer og præsentationer fra. Læs mere
VideoPræsentation: 6 veje til velfungerende gruppearbejde Hør seniorkonsulent og projektleder, Ditte Nissen Storgaard samt chefkonsulent, Thea Nødgaard Dupont fortælle, hvordan du som lærer kan understøtte udviklingen af elevernes samarbejdskompetencer og styrke deres evne til at arbejde i grupper. Læs mere
InterviewLeder: Sådan arbejder vores personale med udgangspunkt i børnenes ressourcer I Vollsmose ligger Børnehuset Granparken. Her er ressourcesyn på børnene og organisering i mindre grupper afgørende for at få alle børn med i fællesskabet. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBørn lærer af hinanden 2014 Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere
ArtikelUderum: Det føles som at flyve ud i verdensrummet Børn elsker fysisk udeleg og de sanseoplevelser, der følger med den. Pædagoger bør understøtte børns gode oplevelser i uderummet ved at være nærværende og deltagende i uderummet og i børns leg. Læs mere
ArtikelInderum: Skab fleksible rum med identitet Rummenes indretning har stor betydning for børns læring og udfoldelsesmuligheder. Der er stort pædagogisk potentiale i at se rummene som dynamiske, så de er fleksible og kan justeres efter behov. Læs mere