Debat10. klasse skal ikke kun målrettes erhvervsuddannelser Med en stærk målretning af tilbuddet om 10. klasse vil vi miste det brede offentlige tilbud til de unge, som er uafklarede eller har brug for at modnes. Læs mere
ArtikelDelte meninger om uddannelsesparatheds-vurderingen Mange af de unge, der vurderes ikke-uddannelsesparate i 8. og 9. klasse, er i gang med en ungdomsuddannelse efter to år. Alligevel oplever mange elever, lærere og vejledere, at vurderingerne ikke fungerer efter hensigten. Læs mere
ArtikelMange elever i 10. klasse oplever et fagligt løft Især de fagligt svageste elever angiver, at 10. klasse har gjort dem dygtigere i fagene og styrket deres faglige selvtillid. Samtidig føler mange elever, at de udvikler sig socialt og personligt i løbet af det ekstra skoleår, og at de efterfølgende er blevet mere afklaret omkring valget af ungdomsuddannelse. Det viser en undersøgelse af elevernes syn på 10. klasse lavet af EVA. Læs mere
ArtikelDet sker der, når en 1.g-klasse får karakterfri i et år Arbejdet med karakterfrihed indebærer en kulturændring for både lærere og elever, viser forsøg med karakterfri 1. g. Læs mere
ArtikelUnge er vidt forskelligt klædt på til optagelsesprøven på gymnasierne Der er stor forskel på hvor meget og hvor fyldestgørende information, de unge, der kaldes til optagelsesprøve i kraft af de nye optagekrav til gymnasierne, får. Det viser en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut. Læs mere
ARTIKELForsker: Gode overgange handler om kontinuitet i læring Få den internationale ekspert i overgange Robert Perrys råd til gode overgange mellem børnehave, sfo og skole. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEGymnasieelever taber ved at komme til eksamen i naturvidenskabelige højniveaufag Hvis du har matematik eller fysik som højniveaufag i gymnasiet, vil du gennemsnitligt set få lavere karakterer til både mundtlig og skriftlig eksamen, end du fik i årskarakterer. Derimod får du gennemsnitligt set den samme karakter til eksamen, som du fik i årskarakter i fagene dansk, engelsk og samfundsfag. Læs mere
TemaKaraktergivning i gymnasiet Find vores udgivelser om karaktergivning på gymnasiet, hvordan det karakterfri gymnasium fungerer, og hvilke udfordringer der er ved 7-trins-skalaen. Bliv klogere på, hvordan karakterer påvirker elevers tilgang til læring. Læs mere
ArtikelGymnasieelever er usikre på, hvad de bliver bedømt på, når de får karakterer Det er ikke tydeligt for eleverne i gymnasiet, hvad karakterer præcist er et udtryk for. Den manglende gennemsigtighed i lærernes bedømmelse gør, at eleverne ikke ved, hvad de vurderes på, og hvornår de vurderes. Læs mere
ArtikelIngen positiv effekt af 10. klasse på folkeskoler Det kommunale 10. klassetilbud placeret i tilknytning til en folkeskole øger ikke sandsynligheden for, at eleverne senere gennemfører en ungdomsuddannelse. Læs mere