ArtikelGuide: Fem skridt forvaltningen kan tage for at styrke sprogindsatsen i kommunens dagtilbud Få ny inspiration til arbejdet med sprogindsatser i kommunens dagtilbud. Læs mere
ProjektVirkningsfuld rekruttering af VEU-kursister Mange voksne har svage basale færdigheder, samtidig med at aktiviteten inden for almen VEU og erhvervsrettet VEU både er for lav i forhold til behovet og i en årrække har været faldende. Derfor er der behov for styrket rekruttering. Læs mere
NyhedVoksne med svage læse-, skrive- og regnefærdigheder er svære at få til at deltage i undervisning Selvom der er mange voksne med svage basale færdigheder, som ville have gavn af undervisning inden for VEU-systemet, vurderer uddannelsesinstitutionerne, at det er en udfordring at få dem til at deltage. Læs mere
TALETIDFem stærke stemmer: Derfor er det vigtigt, at vi taler om betydningen af køn i dagtilbud EVA TEMA har spurgt BUPL, Sex & Samfund, en områdeleder, en underviser og en forsker om betydningen af køn i dagtilbud i dag. Læs mere
CaseLeder i dagtilbud: Vi skal se børn i stedet for at se drenge og piger ”Først når børn har mange og forskellige legeerfaringer, har de også frit valg til at lege det, de helst vil, og ikke bare det, de er vant til,” siger Sidsel Holst Jensen, daglig leder i den integrerede institution Ådalen, som er en del af Børnehusene Kokkedal. Læs mere
EVA TEMA #28EVA TEMA: Køn og deltagelsesmuligheder EVA TEMA nr 28 sætter fokus på sammenhængen mellem køn og mulighederne for at deltage i aktiviteter og lege og møde omsorg fra det pædagogiske personale. Artiklerne bringer nyt fra forskning på området og giver bud på greb, pædagogisk personale kan bruge i praksis for at arbejde for, at alle børn tilbydes lige deltagelsesmuligheder – uafhængigt af deres køn. Læs mere
ReplikI kan være med til at bestemme, hvilken rolle køn skal spille i jeres praksis I kan bestemme, hvilken rolle, køn skal spille i jeres praksis Læs mere
GuideGuide: Fem kønsrefleksive greb til jeres pædagogiske praksis Et godt sted at starte, hvis I vil arbejde med at skabe mere lige deltagelsesmuligheder uanset køn. Læs mere
FeatureForskere: Børn skal opleve, at lege og aktiviteter er for alle – uanset køn En kønsrefleksiv praksis skal ikke påtvinge børn bestemte aktiviteter eller lege, men give alle børn muligheder for at opdage og elske fodbold, dukkekrogen og krea-værkstedet. Sådan lyder det fra to forskere. Læs mere