ARTIKEL3 pointer om faglighed i gymnasiet Der er megen debat om, hvordan det står til med fagligheden i gymnasiet i dag - særligt med udsigten til en ny gymnasiereform i 2016. Få her 3 pointer om faglighed i gymnasiet. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEIt bruges til at variere den traditionelle klasseundervisning Underviserne på ungdomsuddannelserne bruger primært it til at producere og holde oplæg, og de er glade for at bruge it i deres undervisning. Men brugen af it som pædagogisk redskab kan med fordel styrkes, især i forhold til undervisningsdifferentiering. Læs mere
ARTIKEL3 ting skolen kan gøre for at eleverne får øjnene op for erhvervsuddannelserne Folkeskolen og især undervisningen i udskolingsklasserne har stor betydning for unges valg af uddannelse, og en EVA-undersøgelse viste for nylig, at skolerne overser erhvervsuddannelserne, når de forbereder eleverne til ungdomsuddannelse. Læs mere
ARTIKEL3 tilgange til at arbejde med natur og naturfænomener En tur på havnen, skovens dyr på stuen eller sjove klatreudfordringer – der er mange bud på, hvordan man arbejder med natur og naturfænomener. Men hvilke pædagogiske tilgange ligger egentlig bag de forskellige typer af aktiviteter? Læs mere
ARTIKELLærere præger elevers valg af uddannelse – mod gymnasiet Skoler overser erhvervsuddannelser, når de forbereder elever til ungdomsuddannelse. Det er meldingen fra både lærere og elever i en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
ArtikelBegrænset fokus på det naturfaglige arbejde i dagtilbud Der arbejdes kun i begrænset omfang med læreplanstemaet natur og naturfænomener i de danske dagtilbud. I følge en undersøgelse fra EVA skyldes det en uklar definition af temaet, og at det pædagogiske personale mangler både kompetencer og interesse indenfor området. Læs mere
PRESSEMEDDELELSESkoler overser erhvervsuddannelserne, når de forbereder elever til ungdomsuddannelse Undervisningen i folkeskolens ældste klasser forbereder især eleverne til at starte på gymnasiet, mens skolen i mindre grad orienterer eleverne mod erhvervsuddannelserne. Det er meldingen fra både lærere og elever i en undersøgelse fra EVA. Læs mere
ARTIKELForskelle i elevdeltagelse er gymnasielærernes store udfordring Gymnasielærerne oplever et stort spænd i elevernes deltagelse, og særligt 3 elevtyper udfordrer lærerne. Faktisk er forskellen i elevdeltagelse en større udfordring end elevernes forskellige faglige forudsætninger, viser ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
ARTIKELForskning forsømmer de yngstes læring De 0-2 åriges læring har ikke fået meget opmærksomhed i forskningsverden. Det viser en ny forskningsoversigt fra EVA. Men hvorfor er de 0-2 åriges læring ikke prioriteret? Svaret er, at de små børn har lav status. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEAndelen af gymnasieelever fra uddannelsesfremmede hjem er faldet Flere og flere unge vælger gymnasiet, når de skal i gang med en ungdomsuddannelse, men andelen af gymnasieelever, hvis forældre ikke har en uddannelse, er faldet. Læs mere