EVA undersøgerFagevalueringer på de gymnasiale uddannelser Find vores udgivelser om, hvordan reformen fra 2005 har ændret en række fag på de gymnasiale uddannelser. Læs mere
EVA undersøgerEvalueringer af fagområder i gymnasiale uddannelser 2008 Find vores udgivelser om, hvordan I som gymnasieudddannelse har implementeret reformen fra 2005, og hvilke virkninger den har haft på forskellige fagområder. Læs mere
EVA undersøgerGymnasiereformen på hhx, htx og stx i 2005 Find vores udgivelser om, hvilke nyskabelser reformen fra 2005 medførte på de gymnasiale uddannelser, og hvilke udfordringer uddannelsesinstitutionerne har haft med at implementere reformen. Læs mere
EVA undersøgerTeam Danmark-ordning på ungdoms- og erhvervsuddannelser Find vores udgivelser om, hvordan Team Danmarks ordning med forlængede uddannelsesforløb for elitesportsfolk fungerer i praksis på ungdoms- og erhvervsuddannelser. Læs mere
EVA undersøgerGrundforløbspakker i erhvervsfaglige uddannelser Find vores udgivelser om, hvordan I som erhvervsskole tilbyder grundforløbspakker, og få inspiration til, hvordan I kan tilrettelægge grundforløbspakker og realkompetencevurderinger, så de tager afsæt i kompetencemålene. Læs mere
ProjektIndsatser mod negativ social arv Find vores udgivelser om, hvordan I som dagtilbud, skole og SFO kan samarbejde om at bryde den negative sociale arv, og få fx inspiration til, hvordan I kan bruge indsatsteorien som metodisk ramme for arbejdet. Læs mere
ArtikelEn ”rigtig dreng” kan også være en pige Der er snævre rammer for hvordan drenge kan være drenge og piger kan være piger i de danske børnehaver. Det betyder, at de børn der står lidt uden for normen, risikerer at føle sig uden for fællesskabet, viser ny forskning. Pædagogerne spiller en væsentlig rolle – også i løsningen. Læs mere
ArtikelSe børnenes ressourcer i stedet for fejl 15-20 % af børnene i de danske dagtilbud er socialt udsatte – børn som allerede i børnehaven risikerer at blive ekskluderet fra fællesskabet. Dagtilbuddene kan betyde en stor forskel hvis børnene møder voksne som har øje for deres ressourcer frem for deres fejl. Læs mere
ArtikelGå en omvej, og kom godt i mål Fører skovture til, at børnene får større viden om naturen? Eller skal vi hellere tage på biblioteket? Det kan være en stor udfordring for daginstitutionerne at afgøre, hvordan de skal arbejde med de pædagogiske læreplanstemaer for at give børnene det ønskede udbytte. En løsning kan være at arbejde med indsatsteorier. Læs mere
ArtikelIkke alle elefanter bydes op Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere