ArtikelDet sker der, når en 1.g-klasse får karakterfri i et år Arbejdet med karakterfrihed indebærer en kulturændring for både lærere og elever, viser forsøg med karakterfri 1. g. Læs mere
ArtikelFeedback på ungdomsuddannelser: Hvad kan gymnasier og eud lære af hinanden? Feedback er en vigtig del af en uddannelse. God feedback kan styrke elevernes faglige udvikling og udbytte – uanset, hvilken uddannelse, der er tale om. Læs mere
ArtikelHvis eleverne skal have bedre feedback, har lærerne brug for kollegial sparring Lærerne på erhvervsuddannelserne vil gerne være bedre til at give eleverne feedback. De efterspørger en mere nærværende ledelse og mere kollegial sparring. Læs mere
DEBATGod undervisning fortjener højere status på universiteterne I andre nordiske lande har man ændret i incitamenterne for at sikre, at de universitetsansatte tager undervisningsopgaven mere alvorligt. Det bør Danmark lade sig inspirere af. Læs mere
DebatEt gymnasium uden karakterer - vejen til bedre trivsel for de unge? Gymnasieelever er blevet mere karakterfokuserede end tidligere, og det store fokus på karakterer kan virke hæmmende for både den faglige udvikling og elevernes trivsel. Læs mere
DEBATNye praktikforløb i erhvervsuddannelserne risikerer at koste eleverne deres faglighed I dag foregår mange unges praktikforløb i flere virksomheder i kortere perioder. Det efterlader de unge med et stort ansvar for selv at sørge for, at de lærer det, de skal. I sidste ende får det konsekvenser for, hvor dygtige faglærte der kommer ud på arbejdsmarkedet. Læs mere
ArtikelRisiko for færre kloge hænder Mindre dygtige faglærte kan være resultatet af korte uddannelsesaftaler på erhvervsuddannelserne. Erhvervsskoler er parate til at tage større ansvar for at sikre sammenhæng i elevers praktik, men mener, at virksomhederne fortsat har ansvar for kvaliteten. Læs mere
ArtikelLærlinge i korte praktikaftaler har for stort ansvar for sammenhængen i deres uddannelse Lærlinge, som har flere korte praktikforløb hos forskellige virksomheder, står ofte selv med en for stor del af ansvaret for progressionen i deres egen læring og for at skabe sammenhæng i deres praktikforløb. Læs mere
ARTIKELSådan bliver feedback en del af undervisningen Feedback kan styrke elevernes udvikling og faglige udbytte, men ikke alle former for feedback er lige virkningsfulde i forhold til at understøtte elevernes læring. Det fremgår af en ny vidensopsamling fra EVA. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEGymnasieelever taber ved at komme til eksamen i naturvidenskabelige højniveaufag Hvis du har matematik eller fysik som højniveaufag i gymnasiet, vil du gennemsnitligt set få lavere karakterer til både mundtlig og skriftlig eksamen, end du fik i årskarakterer. Derimod får du gennemsnitligt set den samme karakter til eksamen, som du fik i årskarakter i fagene dansk, engelsk og samfundsfag. Læs mere