ARTIKELFem bud fra forskningen: God og motiverende undervisning i skolen Fem elementer går igen i god og motiverende undervisning, viser en gennemgang af dansk og international forskning, EVA står bag. Læs mere
ARTIKELHvad skoleledere bør vide om læsning på mellemtrinnet En skoleleder bør holde sig flere forhold for øje for at sikre, at læseundervisning i dansk på mellemtrinnet bliver så god som mulig. En ny undersøgelse fra EVA viser, hvilke af over 50 forskellige faktorer der har betydning for, om eleverne bliver gode læsere. Læs mere
ARTIKEL3 typer ledere – hvem er du? EVA har netop offentliggjort en undersøgelse af lærere og pædagogers kompetenceudvikling. Undersøgelsen tegner bl.a. et billede af tre ledertyper, hvoraf ’Den strategiske leder’ er hende, der får mest ud af sine medarbejderes kompetenceudvikling. Er det dig? Læs mere
ARTIKELFire veje mod mere inkluderende læringsmiljøer Fire faktorer har afgørende betydning for, hvor godt skoler lykkes med at få specialklasser til at fungere i et samspil med skolens øvrige arbejde med inklusion, viser ny EVA-undersøgelse. Læs mere
ARTIKEL5 skridt til mere bevidst arbejde med høje forventninger til alle elever EVA har i undersøgelsen ”Høje forventninger til alle elever” identificeret en række fokuspunkter, man kan styre efter, når man arbejder med forventninger til eleverne. Her er fem af punkterne, så I som lærere eller skoleledere kan gøre det endnu bedre. Læs mere
ArtikelSådan ser du demokratiet i et måltid mad Når børn spiser sammen, er der mere på spil end bare at få stillet sulten. Måltidet er også et sted, hvor børn kan øve sig i demokratiske processer. Læs mere
ARTIKELFakta om karaktergennemsnit og frafald på læreruddannelsen Der er en sammenhæng mellem de lærerstuderendes karaktergennemsnit fra gymnasiet og deres risiko for at falde fra læreruddannelsen. Det viser en statistisk analyse, EVA offentliggjorde 6. marts 2013. Læs mere
ArtikelDigitale fotos giver demokratiske muligheder Digitale fotos giver børnene mulighed for at udtrykke sig på deres egne præmisser og kan på den måde åbne for, at børn deltager i demokratiet. Men kun hvis de voksne omkring dem skaber de rette betingelser. Læs mere
ArtikelLedelse er da noget, man taler om Når områdeledelse bliver indført, er det vigtigt, at ledere og pædagoger taler sammen om ledelsesopgaven for at skabe et fælles billede af områdeledelsens betydning for det pædagogiske arbejde. Det viser en ny evaluering fra EVA. Læs mere
ArtikelFortæl en historie Læringshistorie, praksisfortælling, metafortælling – der er forskellige måder at arbejde med at få hverdagens situationer frem i lyset på. Men uanset tilgangen handler det grundlæggende om, at man bruger fortællinger til at blive klogere på børns læring og læringsmiljøet. Læs mere