ARTIKELFem bud fra forskningen: God og motiverende undervisning i skolen Fem elementer går igen i god og motiverende undervisning, viser en gennemgang af dansk og international forskning, EVA står bag. Læs mere
ARTIKELHvad skoleledere bør vide om læsning på mellemtrinnet En skoleleder bør holde sig flere forhold for øje for at sikre, at læseundervisning i dansk på mellemtrinnet bliver så god som mulig. En ny undersøgelse fra EVA viser, hvilke af over 50 forskellige faktorer der har betydning for, om eleverne bliver gode læsere. Læs mere
ARTIKEL3 typer ledere – hvem er du? EVA har netop offentliggjort en undersøgelse af lærere og pædagogers kompetenceudvikling. Undersøgelsen tegner bl.a. et billede af tre ledertyper, hvoraf ’Den strategiske leder’ er hende, der får mest ud af sine medarbejderes kompetenceudvikling. Er det dig? Læs mere
DIALOGTOOLWorking together for a good start at school 2013 A dialogue tool for the transition to school. Læs mere
DIALOGREDSKABFælles om en god skolestart2013 EVA har udviklet dialogredskabet 'Fælles om en god skolestart', som skal styrke samarbejdet mellem dagtilbud, skole og SFO og fritidshjem, så børn får en god start i skolen. Læs mere
RAPPORTLæseudvikling på mellemtrinnet2013 EVA har undersøgt, hvilke sammenhænge der er mellem elevernes udvikling af læsekompetencer på mellemtrinnet og lærernes undervisning og baggrund, skolens rammer og strukturer - og elevernes sociale baggrund. Læs mere
RAPPORTHøje forventninger til alle elever2013 EVA har undersøgt, hvordan tre udvalgte folkeskoler arbejder med høje forventninger til alle elever. Læs mere
RAPPORT7-trins-skalaen - evaluering af anvendelsen af karakterskalaen2013 I 2013 undersøgte EVA, hvor udbredt den på det tidspunkt nye skala anvendtes i det ordinære uddannelsessystem fem år efter indførelsen af 7-trins-skalaen. Læs mere
RAPPORTSpecialklasser i folkeskolen. På vej mod mere inkluderende læringsmiljøer2013 Hvordan indgår specialklasserne i den almene undervisning på folkeskolerne? Og hvordan bliver der arbejdet med at skabe sociale og læringsmæssige fællesskaber mellem specialklasseelever og elever i de andre klasser? Læs mere
RAPPORTUdfordringer og behov for viden2013 Hvad er folkeskolens største aktuelle udfordringer? Og hvilken ny viden har skolechefer, lærere, ledere, SFO-pædagoger, forældre og elever brug for, hvis folkeskolen skal styrkes? Læs mere