VideoFire film om teamsamarbejde om undervisningen Fire inspirationsfilm med skoler, der alle har glæde af et stærkt teamsamarbejde. Læs mere
DebatHvorfor er det kun unge med høje karakter, der skal have lov til at slippe for karakterpres? Et karakterloft og nye test på attraktive uddannelser er ikke nødvendigvis den bedste investering i uddannelsessystemet, skriver Bjarke T. Hartkopf og Anne Sophie Madsen. Læs mere
ArtikelAMU kan styrke deltagernes basale færdigheder Svage læse-, regne- og skrivefærdigheder kan være en udfordring for det enkelte menneske både i arbejdssammenhæng og privat. Samtidig er et vist niveau af basale færdigheder en forudsætning for at være en del af arbejdsstyrken. Læs mere
RapportEvaluering af AMU-udbydernes arbejde med basale færdigheder2022 I rapporten ser EVA på, hvordan flere AMU-deltagere kan få styrket deres basale færdigheder, herunder gennem deltagelse i forberedende voksenundervisning (FVU) og/eller kurserne AMU-dansk og AMU-matematik. Læs mere
Artikel7 skarpe resultater fra ny evaluering af gymnasiereformen Elevtrivslen er steget, og gymnasieeleverne starter hurtigere på en videregående uddannelse, viser en slutevaluering af gymnasiereformen. Men der er samtidig brug for at få kigget på elementer i reformen som grundforløbet og hf-uddannelsen. Læs mere
FaktaarkFakta fra evalueringen af gymnasiereformen på de fire gymnasiale ungdomsuddannelser2022 I dette faktaark fremgår udvalgte resultater fra den afsluttende evaluering af gymnasiereformen. Resultaterne er indsamlet i 2021 på tværs af alle fire gymnasiale ungdomsuddannelser. Læs mere
FaktaarkFakta fra evalueringen af gymnasiereformens intention om styrket afklaring og valg af fag2022 I dette faktaark fremgår udvalgte resultater fra den afsluttende evaluering af gymnasiereformen med fokus på elevernes afklaring og valg af fag. Resultaterne er indsamlet i 2021 på tværs af alle fire gymnasiale ungdomsuddannelser. Læs mere
RapportFølgeforskningsprogrammet til gymnasiereformen. Sjette delrapport2022 I denne rapport præsenteres følgeforskningen til gymnasiereformen, som Rambøll og EVA har gennemført på opdrag af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i perioden 2017-2022. Læs mere
DebatindlægHer er tre bud på ændringer af optagelsessystemet Hvis politikerne vil ændre optagelsessystemet til de videregående uddannelser, er det oplagt at overveje, om flere unge skal have en second chance, om karakterer i enkeltfag skal fylde mere, og hvordan kvote 2 kan videreudvikles. Læs mere
RAPPORTEvaluering af prøver på AMU inden for Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse (HAKL)2022 Denne rapport belyser prøver på Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse's område (HAKL). HAKL har i alt udviklet omkring 350 prøver, herunder multiple choice-prøver, forløbsprøver og casebaserede prøver. Læs mere