temaFeedback i gymnasiet Hvad har betydning for, om feedback og evaluering styrker elevernes læring? Hvordan kan lærere arbejde med feedback som en integreret del af undervisningen. Få viden og gode råd her. Læs mere
ProjektGod organisering af læringsmiljøer EVA's udgivelser giver indsigt og inspiration til, hvordan I som dagtilbud organiserer og udvikler optimale læringsmiljøer for børn. Bl.a. gennem systematisk arbejde med pædagogiske tiltag, mål og evaluering. Læs mere
ARTIKELSådan bliver feedback en del af undervisningen Feedback kan styrke elevernes udvikling og faglige udbytte, men ikke alle former for feedback er lige virkningsfulde i forhold til at understøtte elevernes læring. Det fremgår af en ny vidensopsamling fra EVA. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEGymnasieelever taber ved at komme til eksamen i naturvidenskabelige højniveaufag Hvis du har matematik eller fysik som højniveaufag i gymnasiet, vil du gennemsnitligt set få lavere karakterer til både mundtlig og skriftlig eksamen, end du fik i årskarakterer. Derimod får du gennemsnitligt set den samme karakter til eksamen, som du fik i årskarakter i fagene dansk, engelsk og samfundsfag. Læs mere
TemaKaraktergivning i gymnasiet Find vores udgivelser om karaktergivning på gymnasiet, hvordan det karakterfri gymnasium fungerer, og hvilke udfordringer der er ved 7-trins-skalaen. Bliv klogere på, hvordan karakterer påvirker elevers tilgang til læring. Læs mere
ArtikelGymnasieelever er usikre på, hvad de bliver bedømt på, når de får karakterer Det er ikke tydeligt for eleverne i gymnasiet, hvad karakterer præcist er et udtryk for. Den manglende gennemsigtighed i lærernes bedømmelse gør, at eleverne ikke ved, hvad de vurderes på, og hvornår de vurderes. Læs mere
ArtikelUderum: Det føles som at flyve ud i verdensrummet Børn elsker fysisk udeleg og de sanseoplevelser, der følger med den. Pædagoger bør understøtte børns gode oplevelser i uderummet ved at være nærværende og deltagende i uderummet og i børns leg. Læs mere
ArtikelInderum: Skab fleksible rum med identitet Rummenes indretning har stor betydning for børns læring og udfoldelsesmuligheder. Der er stort pædagogisk potentiale i at se rummene som dynamiske, så de er fleksible og kan justeres efter behov. Læs mere
ArtikelHvad fortæller jeres vægge? Det, der hænger på væggene, afspejler institutionens værdier og skaber rammerne for børns læring. væggene kan både genkalde erfaringer fra ture og projekter, og de kan invitere til aktivitet. Forsker Åsta Birkeland opfordrer til at være bevidst om, hvad væggene bruges til. Læs mere