INSPIRATIONForældresamarbejde om børneperspektiver i læringsmiljøet2017 Få inspiration til forældresamarbejdet om børneperspektiver i læringsmiljøet - for ledere og medarbejdere i dagtilbud. Læs mere
ArtikelSådan kan I samarbejde med forældre om børneperspektiver Det er svært at forestille sig et dagtilbud, hvor forældre og pædagoger ikke er optagede af, hvad børnene oplever i deres hverdag. Med dette redskab kan dagtilbud få inspiration til at sætte spot på forældresamarbejdet om børneperspektiver. Læs mere
ProjektGod organisering af læringsmiljøer EVA's udgivelser giver indsigt og inspiration til, hvordan I som dagtilbud organiserer og udvikler optimale læringsmiljøer for børn. Bl.a. gennem systematisk arbejde med pædagogiske tiltag, mål og evaluering. Læs mere
ARTIKEL FRA TIDSSKRIFTSmåbørnsperspektiver2017 EVA's undersøgelse af pædagogisk arbejde med børneperspektiver har vist, at visuelle, spatielle og fysiske metoder kan bidrage til at få indblik i også de yngste børns perspektiver på lige fod med traditionelle verbalt orienterede metoder. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETHvor meget udvikling er der lige i altid at være hund? 2013 Børn udvikler sociale og sproglige kompetencer, når de leger. Men ikke altid og ikke lige meget. Pædagoger kan styrke børns udvikling ved at hjælpe legen på vej. Læs mere
ArtikelHvor meget udvikling er der lige i altid at være hund? Børn udvikler både sociale og sproglige kompetencer, når de leger. Men ikke altid og ikke lige meget. For leg involverer typisk, at nogle er højere i hierarkiet end andre. Og hvor meget alsidig udvikling er der lige i altid at være lygtepæl eller hund? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETIkke alle elefanter bydes op2009 Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om, at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere
ArtikelIkke alle elefanter bydes op Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere
ArtikelSagde du situations-didaktik? ”Læringsmiljø skal være frækt og provokerende, og det skal være æstetisk, sansende og byde på noget.” Det er budskabet fra småbørnsforskeren Stig Broström. Han mener, at en væsentlig del af læringsmiljøet handler om didaktik, og han argumenterer blandt andet for, at der skal udvikles en helt særlig didaktik til daginstitutionerne Læs mere