DEBAT Uddan de unge digitalt Ikke alene kræver fremtidens arbejdsmarked flere faglærte. Det kræver i høj grad også faglærte, der er uddannet til at begå sig på et stadig mere digitaliseret arbejdsmarked og samfund. Læs mere
DEBATTre ting kan få de unge til at vælge en erhvervsuddannelse Det er hverken dårligt ry eller manglende praktikpladser, der får unge til at fravælge erhvervsuddannelse. Når elever i 9. og 10. klasse ikke engang overvejer muligheden, skyldes det helt andre faktorer. Læs mere
ProjektFVU og de læsesvage voksne Find vores udgivelser om, hvorvidt læsekurset FVU læsning rammer målskiven for de voksne, der har svært ved at læse. Læs mere
ARTIKELLæsekurser rammer skævt og bruges for lidt Læsekurserne til de svage læsere i Danmark bliver brugt alt for lidt og af de ’forkerte’, viser EVA’s undersøgelse af forberedende voksenundervisning. Læs mere
ArtikelIngen positiv effekt af 10. klasse på folkeskoler Det kommunale 10. klassetilbud placeret i tilknytning til en folkeskole øger ikke sandsynligheden for, at eleverne senere gennemfører en ungdomsuddannelse. Læs mere
EVA undersøgerEffekten af 10. klasse EVA ser på, om de kommunale 10.-klassetilbud, der er placeret i tilknytning til en folkeskole, gør unge i stand til at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Vi måler effekten af det kommunale 10.-klassetilbud set i forhold til elever, der afslutter grundskolen efter 9. Læs mere
DEBATBrug for at reformere AMU Der er behov for at reformere AMU-systemet. En reform bør særligt have fokus på tre elementer: Fleksibilitet, overskuelighed og styrket kontakt mellem AMU-udbydere og virksomheder. Læs mere
EVA undersøgerEvaluering af 10. klasse Vi evaluerer folkeskolens 10. klasse: Hvad karakteriserer de elever, der vælger 10. klasse, og hvilke tilbud møder eleverne i 10. klasse. Vi ser også på, hvad der har betydning for, om eleverne bliver mere motiverede til at starte på en ungdomsuddannelse efter 10. klasse. Læs mere
ProjektVirksomheders brug og vurdering af AMU Arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) er af afgørende betydning for opkvalificering af såvel faglærte og ufaglærte. I en række undersøgelser fra årene 2007, 2011 og 2015 har EVA undersøgt virksomheders brug og vurderinger af AMU. Læs mere