projektOptag på videregående uddannelser og ikkestartere Økonomi, drømmen om en anden uddannelsesplads eller tilbud om et job er de vægtigste grunde til Læs mere
NotatHvorfor takker kommende studerende nej til en studieplads? 2020 I 2018 takkede 10 % af de 64.937 personer, der blev tilbudt en studieplads, nej. Notatet forklarer, hvad der ligger til grund for, at ansøgerne afslår studiepladserne - fx at de satser på at komme ind på en anden uddannelse, at de hellere vil arbejde osv. Læs mere
RapportUddannelsesparathed og indsatser for ikke-parate elever i grundskolen2020 Denne rapport undersøger UPV’en i relation til formålet om at identificere og hjælpe elever, der har brug for støtte for at opnå forudsætningerne for at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Læs mere
RapportElevernes syn på 10. klasse2020 Rapporten indeholder resultaterne af en undersøgelse af elevernes syn på 10. klasse. Mange elever oplever, at de løfter sig fagligt i løbet af 10. klasse, at de får større faglig selvtillid og udvikler sig personligt og socialt. Læs mere
RapportSynet på optagelsesprocessen til de gymnasiale uddannelser blandt unge fra 10. klasse2020 Denne rapport undersøger optagelsesprocessen som følge af de nye adgangskrav til de gymnasiale uddannelser, der blev indført i foråret 2019. Læs mere
EVA undersøgerEvaluering af 10. klasse Vi evaluerer folkeskolens 10. klasse: Hvad karakteriserer de elever, der vælger 10. klasse, og hvilke tilbud møder eleverne i 10. klasse. Vi ser også på, hvad der har betydning for, om eleverne bliver mere motiverede til at starte på en ungdomsuddannelse efter 10. klasse. Læs mere
ProjektVirksomheders brug og vurdering af AMU Arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) er af afgørende betydning for opkvalificering af såvel faglærte og ufaglærte. I en række undersøgelser fra årene 2007, 2011 og 2015 har EVA undersøgt virksomheders brug og vurderinger af AMU. Læs mere
RAPPORTVirksomhedernes brug og vurdering af AMU i 20112011 EVA har undersøgt virksomheders brug af og tilfredshed med udbuddet af arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) i forhold til deres medarbejderes behov for efteruddannelse. Læs mere