TemaSamspil med børn Samspil og relationer er en bærende del af det pædagogiske læringsmiljø. Få inspiration til at arbejde fokuseret med samspil mellem børn og pædagogisk personale og børnene imellem. Læs mere
EVA TEMA #15Artikler fra EVA TEMA om faglig ledelse EVA TEMA giver lederen input og inspiration til at være en stærk navigatør af sit dagtilbud. Læs mere
ArtikelStatus på gymnasiereformen tre år efter: Her går det fremad, og her er der stilstand Gymnasiereformen fra 2017 havde til formål at styrke elevernes faglighed, trivsel og overgangene til de videregående uddannelser. En ny følgeforskningsrapport, der har set på resultaterne af reformen i 2020, tre år efter reformen blev indført, giver en status på implementeringen af reformen på de Læs mere
FAKTAFakta fra evalueringen af gymnasiereformen på de fire gymnasiale ungdomsuddannelser2021 I dette faktaark fremgår udvalgte og foreløbige resultater fra evalueringen af gymnasiereformen gennemført i 2020 for alle fire gymnasiale ungdomsuddannelser. Evalueringen tegner et overordnet billede af, at der er tydelig fremdrift i skolernes implementering af reformen. Læs mere
FAKTAFakta fra evalueringen af gymnasiereformens intention om styrket skriftlighed2021 I dette faktaark fremgår udvalgte og foreløbige resultater fra evalueringen af gymnasiereformen gennemført i 2020 for alle fire gymnasiale uddannelser med fokus på styrket skriftlighed. Læs mere
RAPPORTGymnasiereformen følgeforskningsprogram 5. delrapport2021 Rapporten giver en status over foreløbige resultater og implementeringen af reformen samt en dybdegående evaluering af foreløbige resultater og implementeringen af de indsatser, som skal styrke elevernes skriftlige kompetencer. Læs mere
MagasinEVA TEMA: Børn i udsatte positioner2021 EVA TEMA #22 sætter spot på, hvordan pædagogisk personale kan skabe et læringsmiljø med deltagelsesmuligheder for alle børn - også dem i udsatte positioner. Læs mere
Debat3 måder, lærere kan forbedre gruppearbejdet Eleverne i den danske folkeskole bruger markant mere tid på gruppearbejde end elever i de øvrige OECD-lande. Der er dog behov for mere fokus på, hvad det velfungerende gruppearbejde kræver af både elever og lærere. Læs mere
TEMAInkluderende læringsmiljøer Inkluderende læringsmiljøer gør det muligt for eleverne at deltage aktivt i undervisningen og skolehverdagen. Det kræver blandt andet viden og samarbejde mellem ledelse, lærere, pædagoger og forældre. Vi har samlet vores materiale om inkluderende læringsmiljøer her på siden. Læs mere
InspirationskatalogGruppearbejde i folkeskolen - Erfaringer fra aktionslæring2020 Gruppearbejde er en undervisningsform med potentiale til at styrke elevernes faglige udvikling, sociale relationer og evne til at planlægge og gennemføre en opgave sammen med andre. I kataloget kan du få inspiration til, hvordan man kan styrke elevernes udbytte af at arbejde i gruppe. Læs mere