EVA TEMA #15Artikler fra EVA TEMA om faglig ledelse EVA TEMA giver lederen input og inspiration til at være en stærk navigatør af sit dagtilbud. Læs mere
TEMAFælles pædagogisk grundlag Det pædagogiske grundlag bygger på den danske dagtilbudstradition. Grundlaget består af en række fælles og centrale elementer, der skal kendetegne arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i alle dagtilbud i Danmark. Her har vi samlet viden og inspiration, der kan være relevant i jeres arbejde med det fælles pædagogiske grundlag. Læs mere
LæreplanstemaDe seks læreplanstemaer Her finder du alle seks temaer om læreplaner. Læs om 'Social udvikling', 'Alsidig personlig udvikling', 'Natur, udeliv og science', 'Kultur, æstetik og fællesskab', 'Kommunikation og sprog' og 'Krop, sanser og bevægelse'. Læs mere
SkabelonRedskaber og skabeloner til styrket pædagogiske læreplaner Her finder du en skrivbar skabelon, som I kan skrive jeres egen pædagogiske læreplan ind i. Du finder også redskaber til selvevaluering og til forankringsprocessen. Læs mere
Styrket pædagogisk læreplanBørns leg Leg er et af ni elementer i det fælles pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan. Her får du som leder, pædagogisk personale eller konsulent inspiration til at sikre, at alle børn kan engagere sig i og få erfaringer med leg. Læs mere
InterviewLeder: Sådan arbejder vores personale med udgangspunkt i børnenes ressourcer I Vollsmose ligger Børnehuset Granparken. Her er ressourcesyn på børnene og organisering i mindre grupper afgørende for at få alle børn med i fællesskabet. Læs mere
ArtikelUderum: Det føles som at flyve ud i verdensrummet Børn elsker fysisk udeleg og de sanseoplevelser, der følger med den. Pædagoger bør understøtte børns gode oplevelser i uderummet ved at være nærværende og deltagende i uderummet og i børns leg. Læs mere
ArtikelInderum: Skab fleksible rum med identitet Rummenes indretning har stor betydning for børns læring og udfoldelsesmuligheder. Der er stort pædagogisk potentiale i at se rummene som dynamiske, så de er fleksible og kan justeres efter behov. Læs mere
ArtikelHvad fortæller jeres vægge? Det, der hænger på væggene, afspejler institutionens værdier og skaber rammerne for børns læring. væggene kan både genkalde erfaringer fra ture og projekter, og de kan invitere til aktivitet. Forsker Åsta Birkeland opfordrer til at være bevidst om, hvad væggene bruges til. Læs mere
ArtikelBørn lærer af hinanden Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere