debatVi skal udfordre kønsstereotyperne i de unges uddannelsesvalg. Mange unge vælger kønsstereotype uddannelser. Det er især et problem for de uddannelser, der har svært ved at rekruttere elever nok. Læs mere
RapportFeedback på erhvervsuddannelserne 2019 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af en undersøgelse af, hvordan der arbejdes med feedback i praksis på erhvervsuddannelser. Læs mere
ArtikelHvis eleverne skal have bedre feedback, har lærerne brug for kollegial sparring Lærerne på erhvervsuddannelserne vil gerne være bedre til at give eleverne feedback. De efterspørger en mere nærværende ledelse og mere kollegial sparring. Læs mere
ArtikelKøn spiller en rolle, når unge vælger ungdomsuddannelse Særligt erhvervsuddannelserne, men også på de gymnasiale uddannelser, er der forskel på andelen af piger og drenge. Desuden griber piger og drenge uddannelsesvalget forskelligt an. Læs mere
RapportKøn og uddannelsesvalg i 9. klasse2019 I denne rapport stiller EVA skarpt på køn og de forskelle i uddannelsesvalg og overvejelser om uddannelsesvalg, som viser sig, når piger og drenge sammenlignes. Læs mere
DEBATDet er en stor fejl, når voksne tror, at de skal styre børns leg Voksne kan understøtte børns leg ved at anerkende og hjælpe den på vej – og passe på, at vi ikke ødelægger den. Læs mere
ArtikelFærre voksne optages på EUV, men flere gennemfører På tre ud af fire hovedområder er der siden erhvervsuddannelsesreformen i 2015 sket et fald i tilgangen af voksne til grundforløbet på erhvervsuddannelserne. Antallet af voksne, der gennemfører grundforløbet, er dog steget, fordi en større andel gennemfører. Læs mere
ArtikelValget af ungdomsuddannelse kræver, at unge får mulighed for at udforske sig selv i relation til job og uddannelse Når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse eller 10. klasse, har overvejelser om fremtidsmuligheder og identitet stor betydning. Læs mere
RapportUddannelsesvalg i 9. klasse2019 Når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse eller 10. klasse, har overvejelser over fremtidsmuligheder og identitet stor betydning. Det viser en ny undersøgelse, hvori Danmarks Evalueringsinstitut har undersøgt de unges valg af ungdomsuddannelse eller 10. klasse fra de unges eget perspektiv. Læs mere