RapportFeedback på erhvervsuddannelserne 2019 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af en undersøgelse af, hvordan der arbejdes med feedback i praksis på erhvervsuddannelser. Læs mere
ArtikelHvis eleverne skal have bedre feedback, har lærerne brug for kollegial sparring Lærerne på erhvervsuddannelserne vil gerne være bedre til at give eleverne feedback. De efterspørger en mere nærværende ledelse og mere kollegial sparring. Læs mere
ArtikelFærre voksne optages på EUV, men flere gennemfører På tre ud af fire hovedområder er der siden erhvervsuddannelsesreformen i 2015 sket et fald i tilgangen af voksne til grundforløbet på erhvervsuddannelserne. Antallet af voksne, der gennemfører grundforløbet, er dog steget, fordi en større andel gennemfører. Læs mere
ArtikelNyt skoleår: Grib elevernes lærelyst og motivation Efter en lang sommerferie glæder mange elever sig til at komme i skole igen. Læs mere
DEBATHusk de læsesvage voksne i trepartsforhandlingerne En af de hårde nødder, som trepartsforhandlinger gerne skal knække, er at give flere voksne bedre grundlæggende kompetencer i at kunne læse, skrive og regne. Læs mere
DEBATNye praktikforløb i erhvervsuddannelserne risikerer at koste eleverne deres faglighed I dag foregår mange unges praktikforløb i flere virksomheder i kortere perioder. Det efterlader de unge med et stort ansvar for selv at sørge for, at de lærer det, de skal. I sidste ende får det konsekvenser for, hvor dygtige faglærte der kommer ud på arbejdsmarkedet. Læs mere
ArtikelRisiko for færre kloge hænder Mindre dygtige faglærte kan være resultatet af korte uddannelsesaftaler på erhvervsuddannelserne. Erhvervsskoler er parate til at tage større ansvar for at sikre sammenhæng i elevers praktik, men mener, at virksomhederne fortsat har ansvar for kvaliteten. Læs mere
temaPraktik på erhvervsuddannelserne Vil vi have dygtige faglærte, skal vi have gode erhvervsuddannelser: Der skal være kvalitet og progression i praktikken, og den enkelte elevs praktik- og skoleperioder skal spille godt sammen i. Få indblik i, hvad der skal til. Læs mere
EVA undersøgerKorte praktikaftaler på erhvervsuddannelserne Find vores udgivelser om, hvordan de korte praktikaftaler påvirker kvaliteten af erhvervsuddannelserne. Læs mere
ArtikelLærlinge i korte praktikaftaler har for stort ansvar for sammenhængen i deres uddannelse Lærlinge, som har flere korte praktikforløb hos forskellige virksomheder, står ofte selv med en for stor del af ansvaret for progressionen i deres egen læring og for at skabe sammenhæng i deres praktikforløb. Læs mere