debatVi skal udfordre kønsstereotyperne i de unges uddannelsesvalg. Mange unge vælger kønsstereotype uddannelser. Det er især et problem for de uddannelser, der har svært ved at rekruttere elever nok. Læs mere
ArtikelKøn spiller en rolle, når unge vælger ungdomsuddannelse Særligt erhvervsuddannelserne, men også på de gymnasiale uddannelser, er der forskel på andelen af piger og drenge. Desuden griber piger og drenge uddannelsesvalget forskelligt an. Læs mere
ProjektStudierelaterede følelser på videregående uddannelser Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) ønsker at bidrage med viden om de studerendes trivsel. Med denne undersøgelse supplerer vi debatten om trivsel på de videregående uddannelser med en udvidet forståelse af de studerendes følelser i relation til deres studieliv. Læs mere
ArtikelStore forskelle i kommuners opkvalificering af flygtninge Det er meget forskelligt, i hvor stort omfang kommunerne bruger arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) til at opkvalificere nyankomne flygtninge. De ledige flygtninge, som deltager i AMU-kurser, har efterfølgende større tilknytning til arbejdsmarkedet Læs mere
ArtikelStudenterrådgivningen: EVA-redskab kan bruges i det terapeutiske arbejde Studenterrådgivningen har hvert år samtaler med mere end 4000 studerende, der har det svært. Jesper Madsen, programleder og psykolog, glæder sig til at bruge ny skala for studerendes følelser i sit arbejde. Læs mere
ProjektFlygtninges vej til arbejde og uddannelse EVA har undersøgt, i hvilken grad de danske kommuner bruger arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) til at opkvalificere flygtninge. Læs mere
DEBATMange unge har faktisk brug for sabbat efter gymnasiet 8 ud af 10 unge tager en pause efter gymnasiet. Hvis sabbatten bliver brugt til at træffe et mere kvalificeret studievalg, er tiden givet godt ud. Læs mere
PressemeddelelseMåling af studerendes trivsel kan bruges i kampen mod frafald Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) påviser i en ny rapport tæt sammenhæng mellem studerendes følelser i relation til deres studieliv og risikoen for, at de falder fra deres uddannelse. Læs mere
ArtikelValget af ungdomsuddannelse kræver, at unge får mulighed for at udforske sig selv i relation til job og uddannelse Når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse eller 10. klasse, har overvejelser om fremtidsmuligheder og identitet stor betydning. Læs mere