InspirationMad og måltider i dagtilbud og familie2021 Inspiration til det pædagogiske arbejde og forældresamarbejde om sunde mad- og måltidsvaner Læs mere
MagasinEVA TEMA: Børn i udsatte positioner2021 EVA TEMA #22 sætter spot på, hvordan pædagogisk personale kan skabe et læringsmiljø med deltagelsesmuligheder for alle børn - også dem i udsatte positioner. Læs mere
MagasinEVA TEMA: Bestyrelsen og forældresamarbejdet2019 Her kan du læse mere om forældresamarbejdet i dagtilbud. Fordyb dig i, hvordan bestyrelsen kan arbejde særligt med principperne for forældresamarbejde på en meningsfuld måde og, hvordan I som ledelse kan støtte op om arbejdet. Læs mere
ForskningskortlægningForældresamarbejde i dagtilbud2018 Her får du en kortlægning af de seneste 10 års forskning om forældresamarbejde i dagtilbud for børn i alderen 0-6 år. Læs mere
DialogkortDialogkort om forældresamarbejde2019 Få tre dialogkort, der giver jer spørgsmål til faglig refleksion over forældresamarbejde. Læs mere
InspirationsmaterialeKort om forældresamarbejde2019 I denne Kort om forældresamarbejde kan pædagogiske ledere og personale i dagtilbud få indblik i vigtige forskningspointer om forældresamarbejdets betydning for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Læs mere
INSPIRATIONForældresamarbejde om børneperspektiver i læringsmiljøet2017 Få inspiration til forældresamarbejdet om børneperspektiver i læringsmiljøet - for ledere og medarbejdere i dagtilbud. Læs mere
RAPPORTSamarbejde mellem forældre og daginstitutioner2016 Hvordan bliver hverdagens forældresamarbejde organiseret af vuggestuer og børnehaver? Og hvilke muligheder og udfordringer oplever forældre og pædagoger i samarbejdet? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETGiver voksenstyring læring? 2016 Nogle gange vil man som pædagog have børnene til at løse en bestemt opgave eller gøre tingene på en bestemt måde. Men hvad betyder det for børnenes erfaringer og deres læring, at den voksne styrer aktiviteten i detaljer, og hvad kan pædagogen gøre, hvis børnenes engagement daler? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBørn lærer af hinanden 2014 Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere