ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
RapportEffekten af voksenlærlingeordningen på tilgangen til erhvervsuddannelser2023 Er der en kausal sammenhæng mellem ændringer i tilskudsniveauet i voksenlærlingeordningen på den ene side og tilgang, frafald og gennemførelse på erhvervsuddannelserne for ufaglærte i målgruppen på den anden side? Dette spørgsmål har EVA besvaret i denne rapport. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
Artikel4 ud af 10 voksne, der starter på EUD-hovedforløb, har tidligere gennemført en erhvervsuddannelse Mange af de voksne elever på erhvervsuddannelser har allerede gennemført en anden erhvervsuddannelse, viser ny EVA-analyse. Omskoling udgør dermed en betydelig del af aktiviteten på erhvervsuddannelser for voksne, hvilket bidrager til et fleksibelt arbejdsmarked. Læs mere
RapportErhvervsuddannelse for voksne (EUV) som omskoling2022 I denne rapport analyseres omfanget af og mønstre blandt faglærte voksne, der starter på en ny erhvervsuddannelse. Læs mere
TEMAStudieliv under COVID-19 Her finder du EVA's rapporter og artikler om de studerendes trivsel under COVID-19-pandemien. EVA har bl.a. undersøgt, hvordan førsteårsstuderende oplevede hjemsendelsen, introforløbene og onlineundervisningen. Læs mere
ArtikelÆldre studerende er kommet bedst igennem nedlukningen Mens nedlukningen er gået hårdt ud over den sociale tilknytning for alle grupper af førsteårsstuderende, har især ældre studerende været bedre til at opretholde motivationen end deres medstuderende. Læs mere
RapportFørsteårsstuderendes faglige og sociale trivsel under nedlukningen2021 Få indblik i konsekvenserne af hjemsendelsen i vinteren og foråret 2020/2021 for førsteårsstuderende på videregående uddannelser. Læs bl.a. om de studerendes oplevelse af onlineundervisningen, deres motivation, faglige engagement og det sociale læringsmiljø. Læs mere
ARTIKELNedlukningen har kostet på studerendes motivation og øget ensomheden Faldende motivation, stigende ensomhed og flere negative følelser forbundet med det at studere. Sådan ser øjebliksbilledet ud for studerende på landets videregående uddannelser i foråret 2021 ifølge en ny måling fra Damarks Evalueringsinstitut (EVA). Læs mere
NOTATTrivsel blandt førsteårsstuderende under hjemsendelsen i foråret 20212021 EVA har spurgt førsteårsstuderende, der startede i efteråret 2020, hvordan de har det på studiet i foråret 2021. Svarene sammenholdes med spørgeskemasvar fra tidligere år for at se forskellen på studerendes trivsel i en tid med og uden Covid-19. Læs mere