Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
ArtikelSet med unges øjne: EVA vil følge 42 elever på udvalgte erhvervsuddannelser EVA går i nyt projekt helt tæt på erhvervsskoleelevers egne oplevelser med deres uddannelses kultur og indhold. Målet er at komme med bud på løsninger, der kan styrke kvaliteten af uddannelserne. Læs mere
ProjektElevers egne perspektiver på erhvervsuddannelserne Hvordan kan kvaliteten på maler-, tømrer- og gastronomiuddannelserne styrkes? Projektet "Elevers egne perspektiver på erhvervsuddannelserne" har til formål at undersøge dette igennem en forløbsundersøgelse, hvor EVA følger 42 unge gennem et år. Projekt er støttet af Tuborgfondet. Læs mere
ArtikelElever på erhvervsuddannelserne motiveres af at blive undervist i naturvidenskabelige fag Det er motiverende for eud-elever at blive undervist i naturfag, biolog, fysik og kemi, fordi de oplever, at de bliver dygtigere til deres fremtidige erhverv. Læs mere
ProjektGrundfagsundervisningen i naturvidenskabelige fag på erhvervsuddannelserne Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og Det Nationale Naturfagscenter (Astra) har undersøgt potentialer og udfordringer ved grundfagsundervisningen i naturfag, biologi, fysik og kemi på erhvervsuddannelserne. Læs mere
RapportNaturfag, biologi, fysik og kemi som grundfag på erhvervsuddannelserne2023 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en undersøgelse af potentialer og udfordringer ved grundfagsundervisningen i naturfag, biologi, fysik og kemi på erhvervsuddannelserne. Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med Astra, Det Nationale Naturfagscenter. Læs mere
Artikel9 ud af 10 PPR-ledere: Efterspørgslen på individuelle udredninger af børn og unge stiger PPR er under pres og oplever at skulle bruge halvdelen af deres tid på individorienterede og kompenserende opgaver. I stedet ville PPR hellere prioritere mere tid på det fællesskabsorienterede og forebyggende gennem rådgivning af lærere og pædagoger. Læs mere
ProjektKommunernes pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR) Denne undersøgelse sætter fokus på samarbejdet mellem PPR og grundskoleområdet, og vi belyser de udfordringer, som PPR og skolerne oplever. Læs mere
ArtikelNational undersøgelse viser svingende kvalitet i daginstitutioner og dagplejer for 0-2-årige 38 % af daginstitutioner og 46 % af dagplejerne har utilstrækkelig kvalitet. Mange steder kan det pædagogiske læringsmiljø kun til en vis grad forventes at understøtte de yngste børns udvikling og trivsel. Den første nationale undersøgelse af kvaliteten i danske dagtilbud for 0-2-årige giver os vigtig viden at handle på. Læs mere