ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
Artikel4 ud af 10 voksne, der starter på EUD-hovedforløb, har tidligere gennemført en erhvervsuddannelse Mange af de voksne elever på erhvervsuddannelser har allerede gennemført en anden erhvervsuddannelse, viser ny EVA-analyse. Omskoling udgør dermed en betydelig del af aktiviteten på erhvervsuddannelser for voksne, hvilket bidrager til et fleksibelt arbejdsmarked. Læs mere
ArtikelSådan oplever lærere og ledere, at trivsel og faglighed blev påvirket af coronanedlukningerne på ungdomsuddannelserne Knap to år med gentagne nedlukninger og genåbninger af ungdomsuddannelserne har sat sine spor, indikerer en ny undersøgelse, EVA har gennemført for Børne- og Undervisningsministeriet. Læs mere
ProjektGymnasiale uddannelser: Erfaringsopsamling på Covid-19-pandemien Siden marts 2020 har de gymnasiale uddannelser haft to længerevarende perioder med landsdækkende nedlukninger som følge af covid-19-pandemien. Hertil kommer en lang række lokale nedlukninger, hvor lokale smitteudbrud har lukket hele gymnasier eller sendt enkelte klasser hjem. Læs mere
ProjektEUD: Erfaringsopsamling på Covid-19-pandemien Et indblik i, hvordan de danske erhvervsuddannelser har det fagligt og trivselsmæssigt efter mere end halvandet år præget af kortere og længere perioder med nødundervisning som følge af Covid-19-pandemien Læs mere
Artikel7 skarpe resultater fra ny evaluering af gymnasiereformen Elevtrivslen er steget, og gymnasieeleverne starter hurtigere på en videregående uddannelse, viser en slutevaluering af gymnasiereformen. Men der er samtidig brug for at få kigget på elementer i reformen som grundforløbet og hf-uddannelsen. Læs mere
ArtikelSlut med zoom? Vi skal holde fast i de nye digitale muligheder for at udvide undervisningen Vi skal passe på med at sammenligne fysisk og virtuel undervisning. For de kan noget helt forskelligt og kan supplere hinanden på måder, der styrker elevernes muligheder for at deltage i undervisningen, mener forsker i læring og digitale medier Christian Dalsgaard. Læs mere
ArtikelStatus på gymnasiereformen tre år efter: Her går det fremad, og her er der stilstand Gymnasiereformen fra 2017 havde til formål at styrke elevernes faglighed, trivsel og overgangene til de videregående uddannelser. En ny følgeforskningsrapport, der har set på resultaterne af reformen i 2020, tre år efter reformen blev indført, giver en status på implementeringen af reformen på de Læs mere
ARTIKELOmrådechef: Kursisterne skal samles op igen efter corona En stor del af undervisningen blev aflyst på voksen- og efteruddannelsesområdet under forårets nedlukning, og mange deltagere kæmpede med manglende it-kundskaber og sproglige udfordringer. Der ligger nu en stor opgave i at samle op efter coronakrisen, lyder det fra områdechef hos EVA, Camilla Thorgaard. Læs mere