ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
ArtikelDe unge påvirkes særligt af tre faktorer, når de vælger gymnasieuddannelse Tre faktorer har særlig stor betydning for de unges valg af gymnasial retning i udskolingen, og de unge på de fire gymnasiale retninger påvirkes i forskellig grad af dem. Det er vigtig viden ift. Læs mere
ArtikelSå forskellige er de unge på de fire gymnasiale uddannelser Elever, der går på henholdsvis stx, hhx, htx og hf, har meget sociale og faglige udgangspunkter, og deres valg af gymnasial uddannelse er i høj grad et identitetsvalg hos de unge. Det er central viden set i forlængelse af Reformkommissionens rapport om et anderledes ungdomsuddannelsessystem, hvor hf kommer til at spille en anden rolle. Læs mere
ProjektValg af gymnasial retning Hvad kendetegner unges overvejelser om valget af gymnasial retning, og hvad er afgørende for de unges trivsel på de forskellige gymnasiale retninger? Disse spørgsmål har EVA forsøgt at besvare i dette projekt. Læs mere
Artikel4 ud af 10 voksne, der starter på EUD-hovedforløb, har tidligere gennemført en erhvervsuddannelse Mange af de voksne elever på erhvervsuddannelser har allerede gennemført en anden erhvervsuddannelse, viser ny EVA-analyse. Omskoling udgør dermed en betydelig del af aktiviteten på erhvervsuddannelser for voksne, hvilket bidrager til et fleksibelt arbejdsmarked. Læs mere
ArtikelUnge på erhvervsuddannelserne har højere trivsel og er mere motiverede Få unge vælger en erhvervsuddannelse lige efter grundskolen. Men unge, der gør, trives i højere grad med det, de laver, end deres kammerater i gymnasiet. Samtidig er de mere motiverede for at gå der og har følt mindre pres i 9. klasse. Det viser en undersøgelse fra EVA. Læs mere
ArtikelUddannelsesvalg: Unge lægger sig fast på gymnasiet allerede i 8. klasse Snart skal unge i 9. og 10. klasse vælge ungdomsuddannelse. På trods af et stort fokus på at udfordre unges uddannelsesvalg og få flere til at vælge en erhvervsuddannelse, ender de fleste med at vælge gymnasiet. Og det er en beslutning, unge allerede tager i 8. klasse, viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
DebatEn ny skala løser ikke alle karaktersystemets udfordringer Nye trinbeskrivelser med mindre fejlfokus, vil ikke afvikle udfordringerne med unges præstationspres. Der er brug for diskussioner om, hvornår karakterer fremmer læring og motivation, og hvornår de spænder ben herfor. Læs områdechef, Camilla Thorgaards indlæg i debatten om 7-trinsskalaen. Læs mere
ArtikelReformen gav ikke flere voksne på erhvervsuddannelserne Flere elever på styrkede og mere attraktive uddannelser. Det var målet med erhvervsuddannelsesreformen, som trådte i kraft i august 2015. Men er det lykkes? Har reformen gjort en positiv forskel? Læs analysen af reformens betydning for tilgang, gennemførelse og frafald blandt voksne på erhvervsuddannelsernes grund- og hovedforløb. Læs mere