ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
Artikel4 ud af 10 voksne, der starter på EUD-hovedforløb, har tidligere gennemført en erhvervsuddannelse Mange af de voksne elever på erhvervsuddannelser har allerede gennemført en anden erhvervsuddannelse, viser ny EVA-analyse. Omskoling udgør dermed en betydelig del af aktiviteten på erhvervsuddannelser for voksne, hvilket bidrager til et fleksibelt arbejdsmarked. Læs mere
AnalyseSkoletrætte unge og en styrket eux kan være noget af svaret på Danmarks mangel på faglærte En ny og fagligt stærk elevgruppe har fået øjnene op for erhvervsuddannelserne gennem eux, og med en opmærksomhed på nogle af udfordringerne kan eux’en være en central del af løsningen på den mangel på faglærte, som Danmark står over for i fremtiden. Læs mere
ArtikelEux tiltrækker elever, der ellers ville have valgt gymnasiet Næsten halvdelen af de unge, der starter på en teknisk eux-uddannelse, har også overvejet gymnasiet – og har forudsætninger for at starte i gymnasiet. Læs mere
ProjektElevers og praktikvirksomheders erfaringer med de tekniske eux-forløb Erhvervsuddannelser med eux har siden 2010 givet elever mulighed for både at få en gymnasial eksamen og blive udlært inden for et erhverv. Eux ses som en af de vigtigste nøgler til at tiltrække flere unge til erhvervsuddannelserne. EVA har afdækket, hvordan henholdsvis praktikvirksomheder og eleverne oplever og vurderer de tekniske eux-forløb. Læs mere
ArtikelEux hitter blandt de unge - mindre hos praktikvirksomhederne Eux er blevet et populært valg blandt de unge, der vil tage en teknisk erhvervsuddannelse. Men eux-eleverne ender oftere i skolepraktik, og mange potentielle praktikvirksomheder mangler kendskab til, hvad eux er for en uddannelse. Læs mere
DebatEn ny skala løser ikke alle karaktersystemets udfordringer Nye trinbeskrivelser med mindre fejlfokus, vil ikke afvikle udfordringerne med unges præstationspres. Der er brug for diskussioner om, hvornår karakterer fremmer læring og motivation, og hvornår de spænder ben herfor. Læs områdechef, Camilla Thorgaards indlæg i debatten om 7-trinsskalaen. Læs mere
ArtikelReformen gav ikke flere voksne på erhvervsuddannelserne Flere elever på styrkede og mere attraktive uddannelser. Det var målet med erhvervsuddannelsesreformen, som trådte i kraft i august 2015. Men er det lykkes? Har reformen gjort en positiv forskel? Læs analysen af reformens betydning for tilgang, gennemførelse og frafald blandt voksne på erhvervsuddannelsernes grund- og hovedforløb. Læs mere
ProjektVoksne på erhvervsuddannelsernes hovedforløb Hvilken betydning har erhvervsuddannelsesreformen i 2015 haft for voksnes tilgang til og gennemførelse af hovedforløbet på erhvervsuddannelserne, og har elevprofilen blandt de voksne elever ændret sig? Læs mere