ARTIKEL4 elementer i god vejledning i studieretningsprojektet Studieretningsprojektet står for døren, og I vil gerne give eleverne den bedste vejledning. Hvad skal der til? Læs mere
ArtikelGode råd til gymnasieledere om digital dannelse Lær af andre gymnasiers gode erfaringer, og byg et stærkt fundament for elevernes digitale dannelse hos jer. Læs mere
ARTIKELSådan bliver feedback en del af undervisningen Feedback kan styrke elevernes udvikling og faglige udbytte, men ikke alle former for feedback er lige virkningsfulde i forhold til at understøtte elevernes læring. Det fremgår af en ny vidensopsamling fra EVA. Læs mere
ARTIKELSådan kan gymnasierne hjælpe eleverne med at vælge uddannelse Den nye gymnasiereform giver støtte fokus på studievalg. Disse tre trin hjælper eleverne videre. Læs mere
ARTIKEL4 elementer i god feedback i gymnasiet Hvad er god feedback? Ny undersøgelse fra EVA viser, at særligt fire feedbackelementer er virkningsfulde i at understøtte gymnasieelevers læring bedst muligt. Læs mere
ARTIKEL5 faktorer der kan styrke sprogfagene i gymnasiet Den nye gymnasiereform står for døren og med den et større fokus på sprogfagene i gymnasiet. Det er nødvendigt at stille skarpt på en række faktorer, hvis sprogfagene i gymnasiet skal styrkes. EVA’s områdechef Camilla Hutters pin-pointer her fem væsentlige faktorer. Læs mere
PRESSEMEDDELELSENaturvidenskab styrket efter gymnasiereformen Andelen af studenter med en fagkombination, der giver adgang til naturvidenskabelige, sundhedsfaglige og tekniske uddannelser, er steget efter gymnasiereformen fra 2005, og flere studenter bliver optaget på lange naturvidenskabelige, sundhedsfaglige og tekniske uddannelser. Læs mere
ARTIKELFlere studenter på naturvidenskabelige uddannelser efter gymnasiereformen Flere studenter begynder efter gymnasiereformen på en lang eller mellemlang videregående uddannelse inden for naturvidenskab og sundhed end tidligere. Det større optag på uddannelserne sker på trods af, at kravene især på de lange videregående uddannelser er skærpet siden 2008. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
ARTIKELStørre social ulighed i elevernes karakterer efter gymnasiereformen Karakterforskellen mellem elever fra forskellige socialgrupper er blevet større. Elever fra de øverste socialgrupper får bedre karakterer efter reformen, mens elever i nederste socialgruppe har karakterniveau som tidligere. Læs mere
ARTIKEL”Gymnasiet betød, at jeg nu er mere end én med Asperger” Elever med Aspergers syndrom klarer både studentereksamen med høje karakterer og kommer ind på videregående uddannelser efter at have gennemført særligt tilrettelagte gymnasieforløb. Læs mere