DEBATHvem skal have ansvar for elevfordeling? Elevfordelingen på de gymnasiale uddannelser er pilskæv. Det store spørgsmål er, hvordan vi skal rette op på den. Læs mere
ArtikelGymnasier skal sikre elevernes trivsel Mange elever oplever svære perioder i gymnasiet, og elever, der ikke trives, har svært ved at rykke sig fagligt. Det er en helt central opgave for gymnasierne at skabe læringsmiljøer og lærer-elevrelationer, der fremmer elevernes faglige og sociale trivsel. Læs mere
ARTIKELFlere studenter på naturvidenskabelige uddannelser efter gymnasiereformen Flere studenter begynder efter gymnasiereformen på en lang eller mellemlang videregående uddannelse inden for naturvidenskab og sundhed end tidligere. Det større optag på uddannelserne sker på trods af, at kravene især på de lange videregående uddannelser er skærpet siden 2008. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
ARTIKELStørre social ulighed i elevernes karakterer efter gymnasiereformen Karakterforskellen mellem elever fra forskellige socialgrupper er blevet større. Elever fra de øverste socialgrupper får bedre karakterer efter reformen, mens elever i nederste socialgruppe har karakterniveau som tidligere. Læs mere
ARTIKEL”Gymnasiet betød, at jeg nu er mere end én med Asperger” Elever med Aspergers syndrom klarer både studentereksamen med høje karakterer og kommer ind på videregående uddannelser efter at have gennemført særligt tilrettelagte gymnasieforløb. Læs mere
ARTIKELNår Sartre er en fremmed middagsgæst DEBAT: Flere og flere gymnasieelever kommer fra hjem, hvor hverken mor eller far har gået i gymnasiet. Reformen har fået skylden for at gøre det sværere for de gymnasiefremmede at klare sig godt. Læs mere