RapportFeedback på erhvervsuddannelserne 2019 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af en undersøgelse af, hvordan der arbejdes med feedback i praksis på erhvervsuddannelser. Læs mere
ArtikelHvis eleverne skal have bedre feedback, har lærerne brug for kollegial sparring Lærerne på erhvervsuddannelserne vil gerne være bedre til at give eleverne feedback. De efterspørger en mere nærværende ledelse og mere kollegial sparring. Læs mere
ArtikelStore forskelle i kommuners opkvalificering af flygtninge Det er meget forskelligt, i hvor stort omfang kommunerne bruger arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) til at opkvalificere nyankomne flygtninge. De ledige flygtninge, som deltager i AMU-kurser, har efterfølgende større tilknytning til arbejdsmarkedet Læs mere
NotatStore kommunale forskelle i opkvalificering af flygtninge2019 EVA har undersøgt i hvor høj grad kommuner bruger arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) til at opkvalificere nyankomne flygtninge, og om der er sammenhæng mellem flygtninges deltagelse i AMU og beskæftigelse. Læs mere
NotatRammeforsøg på erhvervsuddannelserne - midtvejsnotat2019 Undervisningsministeriet igangsatte i september 2017 en forsøgsproces på erhvervsuddannelserne, der inviterede erhvervsskolerne til at ansøge om at deltage i forsøg, som skal afprøve nye måder at tilrettelægge erhvervsuddannelserne på. Læs mere
DebatindlægBehov for øget fokus på ufaglærtes adgang til erhvervsuddannelser Antallet af ufaglærte voksne på erhvervsuddannelsernes grundforløb er faldet efter reformen af uddannelserne i 2015. Det er en problematisk og bekymrende udvikling. Læs mere
ArtikelFærre voksne optages på EUV, men flere gennemfører På tre ud af fire hovedområder er der siden erhvervsuddannelsesreformen i 2015 sket et fald i tilgangen af voksne til grundforløbet på erhvervsuddannelserne. Antallet af voksne, der gennemfører grundforløbet, er dog steget, fordi en større andel gennemfører. Læs mere
NotatVoksne på erhvervsuddannelsernes grundforløb2019 I dette notat ser vi nærmere på udviklingen i tilgang, gennemførelse og elevprofil blandt voksne elever på erhvervsuddannelsernes grundforløb siden erhvervsuddannelsesreformen blev indført i 2015. Læs mere
RapportKortlægning af pædagogisk kompetenceudvikling blandt lærere på EUD i 20192019 Hvordan er det indtil videre gået for erhvervsskolerne med at løfte EUD-lærernes pædagogiske kompetencer, som det foreskrives i EUD-reformen fra 2015? Det undersøger EVA i denne rapport, der giver en status på, hvor langt skolerne aktuelt er med dette arbejde. Undersøgelsen er en opfølgning på en tilsvarende kortlægning foretaget af EVA i foråret 2014 og foråret 2017. Læs mere
RapportVirksomheders brug og vurderinger af AMU i 20192019 Denne rapport beskriver virksomhedernes brug og vurderinger af AMU i 2019, og hvordan dette har udviklet sig siden 2007. Undersøgelsen bygger på en survey, som er den fjerde i en række surveys gennemført i årene 2007, 2011, 2015 og nu i 2019. Læs mere