debatVi skal udfordre kønsstereotyperne i de unges uddannelsesvalg. Mange unge vælger kønsstereotype uddannelser. Det er især et problem for de uddannelser, der har svært ved at rekruttere elever nok. Læs mere
RapportSlutevaluering af projekt om digital dannelse og kompetenceudvikling2019 I denne rapport præsenterer EVA den afsluttende evaluering af Demonstrationsskoleprojektet DiDaK (Digital Dannelse og Kompetenceudvikling), som er gennemført i perioden 2017 til foråret 2019. Læs mere
ArtikelKøn spiller en rolle, når unge vælger ungdomsuddannelse Særligt erhvervsuddannelserne, men også på de gymnasiale uddannelser, er der forskel på andelen af piger og drenge. Desuden griber piger og drenge uddannelsesvalget forskelligt an. Læs mere
ArtikelStore forskelle i kommuners opkvalificering af flygtninge Det er meget forskelligt, i hvor stort omfang kommunerne bruger arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) til at opkvalificere nyankomne flygtninge. De ledige flygtninge, som deltager i AMU-kurser, har efterfølgende større tilknytning til arbejdsmarkedet Læs mere
NotatStore kommunale forskelle i opkvalificering af flygtninge2019 EVA har undersøgt i hvor høj grad kommuner bruger arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) til at opkvalificere nyankomne flygtninge, og om der er sammenhæng mellem flygtninges deltagelse i AMU og beskæftigelse. Læs mere
RapportKøn og uddannelsesvalg i 9. klasse2019 I denne rapport stiller EVA skarpt på køn og de forskelle i uddannelsesvalg og overvejelser om uddannelsesvalg, som viser sig, når piger og drenge sammenlignes. Læs mere
DebatindlægBehov for øget fokus på ufaglærtes adgang til erhvervsuddannelser Antallet af ufaglærte voksne på erhvervsuddannelsernes grundforløb er faldet efter reformen af uddannelserne i 2015. Det er en problematisk og bekymrende udvikling. Læs mere
ArtikelFærre voksne optages på EUV, men flere gennemfører På tre ud af fire hovedområder er der siden erhvervsuddannelsesreformen i 2015 sket et fald i tilgangen af voksne til grundforløbet på erhvervsuddannelserne. Antallet af voksne, der gennemfører grundforløbet, er dog steget, fordi en større andel gennemfører. Læs mere
NotatVoksne på erhvervsuddannelsernes grundforløb2019 I dette notat ser vi nærmere på udviklingen i tilgang, gennemførelse og elevprofil blandt voksne elever på erhvervsuddannelsernes grundforløb siden erhvervsuddannelsesreformen blev indført i 2015. Læs mere