EVA undersøgerAlmene studiekompetencer Her finder du EVA's rapporter, artikler og undersøgelser om unge studerendes almene studiekompetencer på de videregående uddannelser. Læs mere
ArtikelSådan rustes KU-studerende til at komme igennem pensum Nogle studerende drukner i de svære tekster, andre giver op på forhånd, når de ikke har teknikkerne til at studere. Derfor er Københavns Universitet i gang med at integrere arbejdet med studieteknikker i den almindelige undervisning – ikke kun i studiestarten, men hele vejen igennem bacheloruddannelserne. Læs mere
PressemeddelelseNye studerende er gode til samarbejde, men slås med at planlægge deres tid Studieteknik, selvstudie og studieplanlægning er blandt de kompetencer, de nye studerende selv vurderer, at de er dårligst til. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut. Ansvaret ligger både hos gymnasierne og på de videregående uddannelser. Læs mere
DEBATGod undervisning fortjener højere status på universiteterne I andre nordiske lande har man ændret i incitamenterne for at sikre, at de universitetsansatte tager undervisningsopgaven mere alvorligt. Det bør Danmark lade sig inspirere af. Læs mere
ArtikelSocialt liv på uddannelser giver flere fuldtidsstuderende Gode sociale relationer har afgørende betydning for, hvor mange timer de studerende bruger på undervisning og forberedelse. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Få her tips til, hvordan I kan styrke det sociale liv på uddannelserne for førsteårsstuderende. Læs mere
PressemeddelelseHøje forventninger får studerende til at lægge sig i selen Hvis uddannelsesinstitutionen har høje forventninger til, hvor meget tid de studerende bruger på at studere, så bruger de studerende også mere tid på studierne. Det viser en ny undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har gennemført. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEStuderende med størst behov deltager mindst i undervisning i studieteknik Halvdelen af nye studerende deltager ikke i undervisning i studieteknik, og dem med størst behov deltager mindst. Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Læs mere
ArtikelGør erhvervsuddannelser mere attraktive for voksne Danmark har brug for flere faglærte, hvis vi også i fremtiden vil kunne ringe efter en VVS’er, når vandrøret springer, og få hjælp af hjemmeplejen, når vi bliver gamle. Både lovgivere og erhvervsskoler må på banen for at flere voksne fremover skal se det som attraktivt at tage en faglært uddannelse. Læs mere
ArtikelVirksomheder er blevet mere kritiske over for AMU Danske virksomheder er blevet mere kritiske i deres vurderinger af arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) over de seneste år. Samtidig er kontakten mellem virksomheder og AMU-udbydere blevet mindre. Læs mere
ProjektVirksomheders brug og vurdering af AMU Arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) er af afgørende betydning for opkvalificering af såvel faglærte og ufaglærte. I en række undersøgelser fra årene 2007, 2011 og 2015 har EVA undersøgt virksomheders brug og vurderinger af AMU. Læs mere