Infografik Sådan ser unge med ikke-vestlig baggrund på uddannelse og sig selv i 8. klasse2018 Få et overblik over, hvordan unge med ikke-vestlig baggrund ser på deres videre vej gennem uddannelsessystemet. Læs mere
ArtikelUnge med ikke-vestlig baggrund er meget motiverede for en ungdomsuddannelse Unge med ikke-vestlig baggrund er i 8. klasse mere opsatte på hurtigt at komme i gang med en ungdomsuddannelse end deres skolekammerater med dansk baggrund, ligesom de vurderer deres egne evner og motivation for skolearbejdet højere end unge med dansk baggrund. Læs mere
RapportUddannelsesvalget for unge med ikke-vestlig baggrund2018 EVA sætter i dette notat fokus på uddannelsesvalg blandt ikke-vestlige indvandrere og efterkommere i 8. klasse. Hvad karakteriserer de unges tilgang til valget og deres oplevelser af valgprocessen set i forhold til unge med dansk baggrund? Læs mere
DebatDe unge oplever 10. klasse som en vigtig pause Flere undersøgelser har de sidste år vist, at mange unge oplever det at vælge ungdomsuddannelse som et stort pres. For mange unge er det det første selvstændige valg i livet, og de ser det som afgørende og lidt ’farligt’, fordi de er bange for, at de ikke kan vælge om. 10. klasse giver de unge mulighed for at tænke sig om, inden valget tages. Læs mere
RapportUddannelsesparathedsvurderingen 20182018 Rapporten præsenterer udviklingen i elevernes uddannelsesparathed fra i 8., 9. og 10. Læs mere
infografikDerfor vælger de unge 10. klasse - og det vil de bagefter2018 Få et indblik i, hvorfor de unge vælger 10. klasse, og hvad de ser på deres uddannelsesvalg bagefter. Læs mere
RapportValget af 10. klasse2018 Med denne rapport sætter EVA fokus på unges valg af 10. klasse. Vi undersøger de unges bevæggrunde for valget af 10. klasse og hvad der kendetegner de unge, som søger de forskellige 10. klasser. Rapporten er baseret på spørgeskemabesvarelser og kvalitative interviews med elever i 9. Læs mere
DebatUnge opfatter omveje som unødvendigt spild Folkeskolens ældste elever skal håndtere modsatrettede hensyn, når de vælger uddannelse, og det er med til at presse dem. De har brug for bedre tid og mulighed for at vælge om. Læs mere
PressemeddelelseIkke-uddannelsesparate elever oplever at blive ladt i stikken Mange af de elever, som i 8. klasse er blevet vurderet som ikke-parate til uddannelse, oplever, at de ikke får nogen hjælp til at blive klar til at starte på en erhvervsuddannelse eller i gymnasiet efter 9. klasse. Læs mere
NotatElever mangler opfølgning på uddannelsesparathedsvurderingen2018 Notatet beskriver, hvordan 9. klasses-eleverne oplever processen omkring uddannelsesparathedsvurderingen. Læs mere