projektOptag på videregående uddannelser og ikkestartere Økonomi, drømmen om en anden uddannelsesplads eller tilbud om et job er de vægtigste grunde til Læs mere
NotatHvorfor takker kommende studerende nej til en studieplads? 2020 I 2018 takkede 10 % af de 64.937 personer, der blev tilbudt en studieplads, nej. Notatet forklarer, hvad der ligger til grund for, at ansøgerne afslår studiepladserne - fx at de satser på at komme ind på en anden uddannelse, at de hellere vil arbejde osv. Læs mere
RapportBrug af data på erhvervsuddannelserne2018 Rapporten afdækker, hvordan erhvervsskolerne inddrager data i den løbende kvalitetsudvikling. Den giver pædagogiske ledere og kvalitetsmedarbejdere indblik i, hvad der skal til for at styrke de pædagogiske drøftelser baseret på data. Læs mere
NotatGymnasiale karakterers betydning for frafald på universiteterne2018 I dette notat undersøges sammenhængen mellem gymnasiale karakterer og studerendes frafald, påbegyndelse af ph.d. samt efterfølgende ledighed for universitetsuddannelser. Læs mere
NotatGymnasiale karakterers betydning for frafald på professionshøjskolerne2018 I dette notat undersøges sammenhængen mellem gymnasiale karakterer og studerendes frafald samt efterfølgende ledighed for professionsbacheloruddannelser. Læs mere
NotatGymnasiale karakterers betydning for frafald på erhvervsakademierne2018 I dette notat undersøges sammenhængen mellem gymnasiale karakterer og studerendes frafald samt efterfølgende ledighed for erhvervsakademiuddannelser. Læs mere
InspirationProfessionelle læringsfællesskaber - tættere på undervisningen2018 Få konkrete råd til og eksempler på, hvordan man som skole kan få det fulde udbytte af professionelle læringsfællesskaber og forbedre undervisningen og elevernes læringsmuligheder. Læs mere
RapportUdvikling i optaget 2018 Dette notat undersøger udviklingen i optaget på de videregående uddannelser i perioden 2004-17. Det ser desuden nærmere på, hvordan fordelingen af optaget på tværs af sektorer og på tværs af institutioner inden for de forskellige sektorer har udviklet sig. Læs mere
NOTATFakta om kvote 2 i optagesystemet til videregående uddannelser2018 Hvad karakteriserer unge, der optages på en videregående uddannelse i kvote 2, sammenlignet med karakteroptaget i kvote 1? Se nærmere i EVA’s mininotat, som også gør op med udbredte myter i debatten om optagesystemet. Læs mere