ARTIKEL5 processuelle forhold giver dagtilbud af høj kvalitet Hvad er god kvalitet i et dagtilbud? Ifølge forskningen er et afgørende element dagtilbuddets processuelle forhold, og her er især 5 forhold vigtige. Læs mere
NYHEDÅrets Dagtilbud 2017 skal kåres Børne- og Socialministeriet uddeler også i 2017 sammen med Socialstyrelsen, BUPL og FOA prisen Årets Dagtilbud. Formålet med prisen er at hylde indsatsen i de danske dagtilbud. Læs mere
ARTIKELDagtilbud af høj kvalitet arbejder med børns kognitive kompetencer og en god overgang til skolen 3. del af EVA's serie om, hvad forskningen siger om høj kvalitet I dagtilbud. Læs mere
ARTIKEL3 trin til at vurdere viden om dagtilbud I en ny udgivelse fra EVA får du en 3-trins guide til at sortere og vurdere forskning om dagtilbud. Samtidig får du også præciseret nogle begreber, som kan bruges til at tale om forskning og evidens Læs mere
ARTIKEL3 strukturelle forhold giver dagtilbud af høj kvalitet Forskning om kvalitet kan opdeles i 3 elementer; strukturel kvalitet, proceskvalitet og resultatkvalitet. I en ny artikelserie går vi i dybden med de 3 elementer – og i første omgang sættes der spot på strukturel kvalitet. Læs mere
DEBATINDLÆGUddannelseskvalitet: Kunsten at vælge lineal Uddannelseskvalitet er lige så vigtig som relevans, men hvordan måles det? EVA's chef for videregående uddannelser Jakob Rathlev vover 5 kriterier og et bud. Læs mere
ArtikelPædagoger bruger fortællinger til at evaluere om børn lærer noget Læringshistorier er en metode til at evaluere børns læring og udvikling som mange dagtilbud lader sig inspirere af. Læs mere
ArtikelGå en omvej, og kom godt i mål Fører skovture til, at børnene får større viden om naturen? Eller skal vi hellere tage på biblioteket? Det kan være en stor udfordring for daginstitutionerne at afgøre, hvordan de skal arbejde med de pædagogiske læreplanstemaer for at give børnene det ønskede udbytte. En løsning kan være at arbejde med indsatsteorier. Læs mere
ArtikelIkke alle elefanter bydes op Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere