ArtikelFlere børn, men færre nye pædagoger Der kommer flere børn i fremtiden, men færre nye pædagoger til at passe dem. For femte år i træk har færre unge søgt om optagelse på pædagoguddannelsen. Læs mere
PlakatAnalysemodel til god dokumentationspraksis2018 Få et forslag til, hvordan I kan gribe dialogen om dokumentation an. Læs mere
ProjektEvaluering af den styrkede pædagogiske læreplan EVA evaluerer i 2018-2021 den styrkede pædagogiske læreplan, som trådte i kraft 1. juli 2018, for Børne- og Undervisningsmisteriet. Vi følger udviklingen i kommunernes og dagtilbuddenes arbejde med at realisere den styrkede pædagogiske læreplan, bl.a. Læs mere
RedskabDialogredskab til god dokumentationspraksis2018 Dialogredskabet hjælper jer med at stille og besvare vigtige spørgsmål om dokumentationspraksis i dagtilbud. Læs mere
KatalogInspirationskatalog til god dokumentationspraksis2019 Inspirationskataloget kan benyttes af institutionsledere og pædagoger til at understøtte det pædagogiske arbejde med systematisk dokumentationspraksis i dagtilbud og inden for dagtilbudsområdet i landets kommuner, så udfaldet bliver meningsfyldt, faglig reflekteret og samskabende. Læs mere
EVA UNDERSØGERGod dokumentationspraksis i dagtilbud En god dokumentationspraksis i daginstitutionernes hverdag kan både bidrage til en gunstig implementering af den styrkede pædagogiske læreplan, men også en udbytterig evalueringskultur og en god løbende dialog med kommunen. Læs mere
ArtikelNår barnet bliver gjort til studieobjekt Der er en risiko for, at børn bliver mere til studieobjekter end til subjekter, når det pædagogiske arbejde dokumenteres. Som pædagog skal du også rette blikket mod dig selv, ikke kun mod barnet, mener forsker Anette Emilson. Læs mere
ArtikelFå styr på dokumentationen Dokumentation af det pædagogiske arbejde foregår som en naturlig del af hverdagen i de fleste dagtilbud. Svensk forskning viser imidlertid, at dokumentationen kun i ringe grad har fokus på børns læreprocesser. Læs mere
ArtikelGå en omvej, og kom godt i mål Fører skovture til, at børnene får større viden om naturen? Eller skal vi hellere tage på biblioteket? Det kan være en stor udfordring for daginstitutionerne at afgøre, hvordan de skal arbejde med de pædagogiske læreplanstemaer for at give børnene det ønskede udbytte. En løsning kan være at arbejde med indsatsteorier. Læs mere