VidensnotatVarieret undervisning i udskolingen2021 Det er en udfordring at fastholde elevernes motivation op gennem deres skoleforløb. Især i udskolingen er ensformighed noget, der kan tage gejsten fra eleverne. Læs mere
NaturfagsforløbListe over UBNU-forløb til grundskolen2021 Kast dig ud i UBNU med et tilrettelagt forløb. Vi har samlet en række undervisningsforløb til lærere, der gerne vil i gang med at arbejde undersøgelsesbaseret i naturfag. Læs mere
VidensnotatVidensnotat om UBNU i grundskolen2021 I vidensnotatet her kan du læse forskningens bud på, hvordan en undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning kan tage sig ud i praksis, så eleverne kan profitere af den. Læs mere
RedskabRedskab til arbejdet med UBNU i grundskolen2021 Fasthold og drøft pointer fra podcasten. Lyt til podcast om undersøgelsesbaseret undervisning i naturfag i grundskolen og drøft pointer fra podcasten med dine kolleger. Læs mere
Power PointPræsentation om undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning i grundskolen2021 Del viden og erfaringer om UBNU i grundskolen med dine kolleger med et præsentationsshow, der er lige til at hente og vise - og eventuelt plukke pointer og præsentationer fra. Læs mere
MagasinEVA TEMA: Børn i udsatte positioner2021 EVA TEMA #22 sætter spot på, hvordan pædagogisk personale kan skabe et læringsmiljø med deltagelsesmuligheder for alle børn - også dem i udsatte positioner. Læs mere
magasinBakspejlet Tema: Legerig Læring 2016 Få inspiration og viden fra forskningen i, hvad leg betyder for børns læring. Læs fx om den legerige læring og den lærerig leg, få 7 metoder til 0-2 årige børns læring og bliv klogere på den voksenstyrede leg. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETGiver voksenstyring læring? 2016 Nogle gange vil man som pædagog have børnene til at løse en bestemt opgave eller gøre tingene på en bestemt måde. Men hvad betyder det for børnenes erfaringer og deres læring, at den voksne styrer aktiviteten i detaljer, og hvad kan pædagogen gøre, hvis børnenes engagement daler? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETPas på børns skrøbelige leg 2016 Når voksne vil bidrage til børns selvvalgte leg, kommer de ofte til at afbryde den frem for at udvikle den. Det handler om at stoppe op og tænke en ekstra gang, inden man går ind i legen, lyder det fra svensk forsker. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETHvor meget udvikling er der lige i altid at være hund? 2013 Børn udvikler sociale og sproglige kompetencer, når de leger. Men ikke altid og ikke lige meget. Pædagoger kan styrke børns udvikling ved at hjælpe legen på vej. Læs mere