Guide4 veje til bedre eksamensoplevelser Halvdelen af de studerende ser positivt på eksamen. Særligt fire forhold ser ud til at hænge sammen med den gode eksamensoplevelse. Læs mere
ProjektRelationer og venskaber Relationer og venskaber er en vigtig del af børns sociale udvikling og et område, der skal understøttes gennem pædagogiske aktiviteter. Til tider er alle børn dog ikke en del af legen, og her er det vigtigt at skabe sociale strukturer, så alle børn tager del i fællesskabet. Her kan du finde artikler om venskaber og relationer samt pædagogens rolle i at understøtte børns sociale trivsel. Læs mere
PlakatAnalysemodel til god dokumentationspraksis2018 Få et forslag til, hvordan I kan gribe dialogen om dokumentation an. Læs mere
RedskabDialogredskab til god dokumentationspraksis2018 Dialogredskabet hjælper jer med at stille og besvare vigtige spørgsmål om dokumentationspraksis i dagtilbud. Læs mere
KatalogInspirationskatalog til god dokumentationspraksis2019 Inspirationskataloget kan benyttes af institutionsledere og pædagoger til at understøtte det pædagogiske arbejde med systematisk dokumentationspraksis i dagtilbud og inden for dagtilbudsområdet i landets kommuner, så udfaldet bliver meningsfyldt, faglig reflekteret og samskabende. Læs mere
EVA UNDERSØGERGod dokumentationspraksis i dagtilbud En god dokumentationspraksis i daginstitutionernes hverdag kan både bidrage til en gunstig implementering af den styrkede pædagogiske læreplan, men også en udbytterig evalueringskultur og en god løbende dialog med kommunen. Læs mere
ARTIKELGode studievaner anlægges tidligt Overgangen fra elev til studerende kan være udfordrende, især hvis der er uklarhed om studiets forventninger til den studerendes indsats. Det kan føre til manglende motivation, utilfredshed med studiet og i sidste ende frafald. Læs mere
ArtikelNår barnet bliver gjort til studieobjekt Der er en risiko for, at børn bliver mere til studieobjekter end til subjekter, når det pædagogiske arbejde dokumenteres. Som pædagog skal du også rette blikket mod dig selv, ikke kun mod barnet, mener forsker Anette Emilson. Læs mere
ArtikelFå styr på dokumentationen Dokumentation af det pædagogiske arbejde foregår som en naturlig del af hverdagen i de fleste dagtilbud. Svensk forskning viser imidlertid, at dokumentationen kun i ringe grad har fokus på børns læreprocesser. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETGiver voksenstyring læring? 2016 Nogle gange vil man som pædagog have børnene til at løse en bestemt opgave eller gøre tingene på en bestemt måde. Men hvad betyder det for børnenes erfaringer og deres læring, at den voksne styrer aktiviteten i detaljer, og hvad kan pædagogen gøre, hvis børnenes engagement daler? Læs mere