DEBATHvem skal have ansvar for elevfordeling? Elevfordelingen på de gymnasiale uddannelser er pilskæv. Det store spørgsmål er, hvordan vi skal rette op på den. Læs mere
ArtikelGymnasier skal sikre elevernes trivsel Mange elever oplever svære perioder i gymnasiet, og elever, der ikke trives, har svært ved at rykke sig fagligt. Det er en helt central opgave for gymnasierne at skabe læringsmiljøer og lærer-elevrelationer, der fremmer elevernes faglige og sociale trivsel. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEGymnasieelever taber ved at komme til eksamen i naturvidenskabelige højniveaufag Hvis du har matematik eller fysik som højniveaufag i gymnasiet, vil du gennemsnitligt set få lavere karakterer til både mundtlig og skriftlig eksamen, end du fik i årskarakterer. Derimod får du gennemsnitligt set den samme karakter til eksamen, som du fik i årskarakter i fagene dansk, engelsk og samfundsfag. Læs mere
ARTIKEL4 veje til en bedre læringskultur i gymnasiet Karakterer og læring kan gå hånd i hånd, hvis gymnasiet sætter rammen for en god læringskultur. Her er 4 bud på, hvordan gymnasiet kan styrke læringskulturen. Læs mere
ARTIKELTjekliste: Sådan bliver flere unge uddannelsesparate Gymnasiereformen strammer op på uddannelsesparathedsvurderinger (UPV). I 2016 udkom EVA med en undersøgelse af skolernes første erfaringer med UPV. Resultaterne gav anledning til en række opmærksomhedspunkter, der kan styrke skolernes videre arbejde med UPV Læs mere
ArtikelGymnasieelever er usikre på, hvad de bliver bedømt på, når de får karakterer Det er ikke tydeligt for eleverne i gymnasiet, hvad karakterer præcist er et udtryk for. Den manglende gennemsigtighed i lærernes bedømmelse gør, at eleverne ikke ved, hvad de vurderes på, og hvornår de vurderes. Læs mere
ARTIKELVidste du det om studenter uden videregående uddannelse? EVA har netop udgivet undersøgelsen ’Studenter uden uddannelse efter gymnasiet’. EVAluering har udvalgt 12 findings til dig, så du kan blive lidt klogere på de 9 % af en gymnasieårgang, der ikke går videre i uddannelsessystemet. Læs mere
PRESSEMEDDELELSENaturvidenskab styrket efter gymnasiereformen Andelen af studenter med en fagkombination, der giver adgang til naturvidenskabelige, sundhedsfaglige og tekniske uddannelser, er steget efter gymnasiereformen fra 2005, og flere studenter bliver optaget på lange naturvidenskabelige, sundhedsfaglige og tekniske uddannelser. Læs mere