PanelKom med i EVA’s nye gymnasiepanel Er du lærer eller leder på et gymnasium, og har du lyst til at sætte dit præg på EVA’s undersøgelser på gymnasieområdet? Så meld dig til EVA’s nye gymnasiepanel. Læs mere
ProjektValg og fravalg af EUD Nogle nyoptagne studerende på videregående uddannelser overvejede eller søgte også ind på en erhvervsuddannelse, men endte med at vælge den fra. I denne undersøgelse har EVA undersøgt hvorfor. Læs mere
ArtikelSyv procent af nyoptagne på videregående uddannelser overvejede erhvervsuddannelse, men valgte den fra 1.590 personer - svarende til syv procent af dem, der blev optaget på en videregående uddannelse i 2021 - overvejede eller søgte også en erhvervsuddannelse. Men ønsket om mere boglighed og frygt for lav løn og dårlige arbejdsvilkår fik dem til at vælge erhvervsuddannelsen fra. Læs mere
ProjektASF-klasser og særligt tilrettelagte klasser Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM) har bedt Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om at forestå en evaluering af ASF-klasser og andre særligt tilrettelagte klasser på det gymnasiale område som følge af den politiske aftale om en samlet indsats for elever og studerende med handicap på ungdomsu Læs mere
ArtikelPositiv effekt af gymnasieklasser for elever med ASF-diagnoser Gymnasieelever med en autismespektrumforstyrrelse (ASF), der går i de særlige ASF-klasser, har større sandsynlighed for at gennemføre gymnasiet og starte på en videregående uddannelse end sammenlignelige elever med en ASF-diagnose i ordinære gymnasieklasser. Læs mere
ProjektSkolers erfaringer med SPS-praksis Det har betydning for kvaliteten af SPS, hvordan støtten tilrettelægges på skolerne. En god tilrettelæggelse af SPS-arbejdet er afgørende for, at eleverne får den støtte, de har behov for, og dermed også for, at eleverne får det størst mulige udbytte af støtten og af deres uddannelse. Læs mere
ArtikelHver tredje FGU-lærer: FGU har svært ved at rumme alle elever Elevgruppen på FGU har flere forskelligartede behov end forventet, og ledere og lærere oplever, at de har svært ved at kunne løfte eleverne i tilbuddet. Det viser en ny evaluering. Læs mere
ProjektSamfundsengagerede unge ASU-ordningens overordnede formål er at styrke civilsamfundet ved at understøtte unges samfundsengagement. I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af evalueringen af Akademiet for Samfundsengagerede Unge (ASU). Læs mere
ArtikelEfter corona bruger erhvervsuddannelserne langt flere digitale hjælpemidler i undervisningen Lærerne på erhvervsuddannelserne har i høj grad taget digitale hjælpemidler til sig i undervisningen, og de har lyst til endnu mere. Læs mere
Artikel”Corona har lært os at undervise mere fleksibelt” Coronatiden satte skub i en proces på Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, hvor uddannelsesinstitutionen har erfaret, at digitale redskaber kan gøre uddannelserne mere fleksible og dermed attraktive for eleverne. Læs mere