PanelKom med i EVA’s nye gymnasiepanel Er du lærer eller leder på et gymnasium, og har du lyst til at sætte dit præg på EVA’s undersøgelser på gymnasieområdet? Så meld dig til EVA’s nye gymnasiepanel. Læs mere
MinianalyseOvervejelser om erhvervsuddannelse blandt optagne på videregående uddannelser2022 Rapporten fokuserer udelukkende på personer, der er optaget på en videregående uddannelse, og som også har søgt – eller overvejet at søge – en erhvervsuddannelse. Hvem er de? Hvad karakteriserer dem? Og hvorfor vælger de erhvervsuddannelserne fra til fordel for en videregående uddannelse? Læs mere
ArtikelSyv procent af nyoptagne på videregående uddannelser overvejede erhvervsuddannelse, men valgte den fra 1.590 personer - svarende til syv procent af dem, der blev optaget på en videregående uddannelse i 2021 - overvejede eller søgte også en erhvervsuddannelse. Men ønsket om mere boglighed og frygt for lav løn og dårlige arbejdsvilkår fik dem til at vælge erhvervsuddannelsen fra. Læs mere
RapportBedre SPS til elever med psykiske funktionsnedsættelser2022 Når elever med funktionsnedsættelser modtager specialpædagogisk støtte (SPS), kan det gøre en stor forskel for dem både aktuelt og fremover. Denne publikation beskriver otte skolers erfaringer med at udvikle deres SPS-praksis målrettet elever med psykiske funktionsnedsættelser. Læs mere
ArtikelPositiv effekt af gymnasieklasser for elever med ASF-diagnoser Gymnasieelever med en autismespektrumforstyrrelse (ASF), der går i de særlige ASF-klasser, har større sandsynlighed for at gennemføre gymnasiet og starte på en videregående uddannelse end sammenlignelige elever med en ASF-diagnose i ordinære gymnasieklasser. Læs mere
RapportEvaluering af ASF-klasser og særligt tilrettelagte klasser2022 I rapporten kan man læse om ASF-klasser og andre særligt tilrettelagte klasser, fx hvad der kendetegner elevgruppen i de to tilbud, og hvilke resultater der er af dem, hvilke omkostninger der er ved tilbuddene. Læs mere
RapportKortlægning af pædagogisk kompetenceudvikling blandt lærere på eud 20212022 Denne undersøgelse af erhvervsskolernes arbejde med at løfte eud-lærernes erhvervspædagogiske kompetencer, som det foreskrives i eud-reformen fra 2015. Læs mere
ArtikelHver tredje FGU-lærer: FGU har svært ved at rumme alle elever Elevgruppen på FGU har flere forskelligartede behov end forventet, og ledere og lærere oplever, at de har svært ved at kunne løfte eleverne i tilbuddet. Det viser en ny evaluering. Læs mere
RapportEvaluering af Akademiet for Samfundsengagerede Unge2022 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af evalueringen af Akademiet for Samfundsengagerede Unge (ASU). ASU-ordningens overordnede formål er at styrke civilsamfundet ved at understøtte unges samfundsengagement. Læs mere
AnalyseCovid-19 har sat skub i eud-lærernes brug af digitale teknologier2022 Denne analyse giver indblik i, hvilken betydning nedlukningen ifm. covid-19-pandemien har haft for lærernes brug af digitale teknologier på ungdomsuddannelserne. Læs mere