ProjektUndersøgelse af arbejdet med læreplaner Her finder du EVA's undersøgelser af pædagogiske læreplaner i perioden fra 2004-2021, dvs. under den første lov om pædagogiske læreplaner. Læs mere
RapportPraktik på pædagoguddannelsen2018 I materialet præsenterer vi fire centrale områder, hvor pædagoguddannelsen oplever særlige udfordringer med praktikken. For hvert område identificerer vi udfordringer og opmærksomhedspunkter. Desuden har vi samlet en række cases, der viser, hvordan forskellige institutioner arbejder med konkrete tiltag inden for området. Læs mere
Illustration7 ting du skal vide om de pædagogstuderende EVA's undersøgelse af pædagoguddannelsen fra januar 2018 viser, at Danmarks største uddannelse stadig ikke er i mål med kvaliteten. Men hvad kendetegner egentlig de studerende? Læs mere
ArtikelEVA’s kvalitetssaloner giver viden og netværk EVA’s kvalitetssaloner giver dagtilbudschefer og pædagogiske konsulenter opdateret forskning og viden om, hvad der skaber kvalitet i dagtilbud og mulighed for at diskutere, hvad det betyder i netop deres kommune. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBørn lærer af hinanden 2014 Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere
ArtikelBørn lærer af hinanden Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere
ArtikelBlebørn kan også være venner Venskaber er en vigtig del af livet. Det er så vigtigt, at det kan få konsekvenser for børnenes udvikling, hvis de ikke kommer til at indgå i en venskabsrelation. Den norske børneforsker Anne Greve opfordrer til at børns venskaber anerkendes og støttes – også hos de helt små. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETIkke alle elefanter bydes op2009 Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om, at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere
ArtikelIkke alle elefanter bydes op Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere