PRESSEMEDDELELSEKun hver 5. virksomhed kender ny erhvervsuddannelse for voksne Et år efter erhvervsuddannelsesreformen er det kun 19 % af virksomhederne, der kender til den nye erhvervsuddannelse for voksne (euv). Læs mere
PRESSEMEDDELELSEEfter EUD-reform: 20 % færre voksne starter på en erhvervsuddannelse Der er optaget 20% færre elever på 25 år og derover på en erhvervsuddannelse for voksne (euv) i EUD-reformens første leveår. Det viser en ny kortlægning, som EVA har foretaget. Alarmerende resultat, og stik mod reformens politiske intention, lyder det fra en ekspert. Læs mere
ProjektErhvervsuddannelse for voksne Se udgivelser og status over voksensporet på erhvervsuddannelserne efter reformen fra 2015. Få inspiration til, hvordan du som vejleder, lærer eller leder på en erhvervsskole kan lave et effektivt eftersyn af realkompetencevurderinger af jeres ansøgere til voksenuddannelse. Læs mere
RAPPORTLinjer og hold i udskolingen2016 Hvordan organiserer folkeskoler undervisningen for de ældste elever i udskolingen i linjer eller med holddannelser? Læs mere
PRESSEMEDDELELSESkoler mangler pædagogisk formål med understøttende undervisning Næsten halvdelen (45 %) af folkeskolerne har ikke et klart fokus med den understøttende undervisning. Skolerne har vanskeligt ved at sætte ord på, hvad understøttende undervisning skal, og hvordan den styrker elevernes læring og trivsel. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEFærre voksne starter på en erhvervsuddannelse Skærpede indholdskrav på erhvervsuddannelserne og markant afkortning af de voksnes uddannelsestid ser ud til at have påvirket optagetallet på erhvervsuddannelsen for voksne i negativ retning efter erhvervsuddannelsesreformen. Læs mere
ArtikelIngen positiv effekt af 10. klasse på folkeskoler Det kommunale 10. klassetilbud placeret i tilknytning til en folkeskole øger ikke sandsynligheden for, at eleverne senere gennemfører en ungdomsuddannelse. Læs mere
ARTIKELFlere veje til motivation af dine elever I undersøgelsen 'Linjer og hold i udskolingen’ har EVA fundet frem til, hvordan disse organiseringsformer understøtter arbejdet med de store elevers motivation. Print plakat om motivationsformer og se, hvad det kræver af dig som lærer. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEHold og linjer kan give elever en ny start - både fagligt og socialt Mange skoler er inden for de seneste år begyndt at opdele eleverne i hold eller linjer i 7.-9. klasse, og skolerne finder generelt, at opdelingen styrker elevernes motivation for og udbytte af at gå i skole. Vi har set nærmere på, hvad det er ved hold- og linjeinddelingen, som motiverer eleverne – og på hvordan centrale udfordringer i linje- og holdorganiseringen kan håndteres. Læs mere