InspirationsmaterialeBørnemosaikker: Arbejd systematisk med børneperspektiver2020 Inspirationsmaterialet tilbyder en konkret og systematisk tilgang til at arbejde med børnenes perspektiver i jeres hverdag. Læs mere
RapportEt nyt perspektiv på faglige og sociale aspekter af studielivet2020 EVA sætter i denne rapport fokus på de studerendes faglige engagement og sociale tilknytning på de videregående uddannelser, der er relevante begreber i forhold til de studerendes tidsforbrug, fastholdelse og læringsudbytte. Læs mere
BaggrundsrapportFagligt engagement og social tilknytning - fra teoretiske begreber til empirisk måling2020 Baggrundsrapporten præsenterer det teoretiske grundlag for udviklingen af de to begreber 'fagligt engagement' og 'social tilknytning' samt operationalisering af begreberne i form af to skalaer og valideringsanalyser. Læs mere
RAPPORTEffekter af studiejob, udveksling og projektorienterede forløb2016 Hvilken betydning har de studerendes egne tilvalg i form af studiejob, frivillig praktik og udlandsophold for deres overgang til arbejdsmarkedet? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETGiver voksenstyring læring? 2016 Nogle gange vil man som pædagog have børnene til at løse en bestemt opgave eller gøre tingene på en bestemt måde. Men hvad betyder det for børnenes erfaringer og deres læring, at den voksne styrer aktiviteten i detaljer, og hvad kan pædagogen gøre, hvis børnenes engagement daler? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBørn lærer af hinanden 2014 Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere