DEBAT Uddan de unge digitalt Ikke alene kræver fremtidens arbejdsmarked flere faglærte. Det kræver i høj grad også faglærte, der er uddannet til at begå sig på et stadig mere digitaliseret arbejdsmarked og samfund. Læs mere
DEBATTre ting kan få de unge til at vælge en erhvervsuddannelse Det er hverken dårligt ry eller manglende praktikpladser, der får unge til at fravælge erhvervsuddannelse. Når elever i 9. og 10. klasse ikke engang overvejer muligheden, skyldes det helt andre faktorer. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEGymnasieelever taber ved at komme til eksamen i naturvidenskabelige højniveaufag Hvis du har matematik eller fysik som højniveaufag i gymnasiet, vil du gennemsnitligt set få lavere karakterer til både mundtlig og skriftlig eksamen, end du fik i årskarakterer. Derimod får du gennemsnitligt set den samme karakter til eksamen, som du fik i årskarakter i fagene dansk, engelsk og samfundsfag. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEErhvervsuddannelser kan styrkes, hvis undervisere samarbejder mere om undervisningen Der ligger stadig et stort uudnyttet potentiale i, at underviserne på erhvervsskoler samarbejder om at gennemføre undervisning i fællesskab og om at evaluere undervisningen – og dermed bliver bedre undervisere. Læs mere
RAPPORTBedre veje til ungdomsuddannelse2016 EVA har gennemført 7 casestudier af institutioner, der har særligt effektfulde forberedende tilbud til de unge, så de kommer videre i uddannelse eller beskæftigelse. Læs mere
RAPPORTEvaluering af studieområdet på hhx 2016 Rapporten fremlægger resultaterne af en evaluering af studieområdet (SO) på hhx, som EVA har gennemført for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (MBUL). Læs mere
RAPPORTEvaluering af studieområdet på htx2016 Rapporten fremlægger resultaterne af en evaluering af studieområdet (SO) på htx, som EVA har gennemført for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (MBUL). Læs mere
RAPPORTKvalitetsudvikling af vejledningen ifm. specialpædagogisk støtte2016 Hvilken viden efterlyser de medarbejdere, der er ansvarlige for specialpædagogisk støtte på forskellige uddannelsessteder? Hvordan kan denne viden efter deres opfattelse bedst deles - og formidles, så den er praksisnær og anvendelsesorienteret? Læs mere
RAPPORTEfterskolernes vejledning2016 EVA har lavet en brugerundersøgelse blandt elever i 9. klasse, 10. klasse og specialklasse på efterskolerne. Læs mere
RAPPORTEvaluering af projekt om udvikling og afprøvning af kollektiv vejledning2016 Hvilke forhold hæmmer og fremmer, at kollektiv vejledning som metode lever op til vejledningens mål om at udfordre eleverne og bidrage til at kvalificere deres valg af ungdomsuddannelse? Og hvilken kompetenceudvikling finder sted hos de deltagende vejledere? Læs mere