debatVi skal udfordre kønsstereotyperne i de unges uddannelsesvalg. Mange unge vælger kønsstereotype uddannelser. Det er især et problem for de uddannelser, der har svært ved at rekruttere elever nok. Læs mere
ArtikelTæt samarbejde mellem lærer og vejleder kan styrke inklusion Når lærere samarbejder med vejledere, som har specialpædagogisk viden og kompetencer, kan det styrke undervisningen. Særligt når lærer og vejleder er fælles om undervisningen. Læs mere
ProjektSamarbejde om inkluderende læringsmiljøer Forskning og evalueringer viser, at der er behov for at styrke lærere og pædagogers arbejde med og muligheder for at skabe inkluderende læringsmiljøer i grundskolen. Der efterlyses bl.a. Læs mere
ArtikelHvis eleverne skal have bedre feedback, har lærerne brug for kollegial sparring Lærerne på erhvervsuddannelserne vil gerne være bedre til at give eleverne feedback. De efterspørger en mere nærværende ledelse og mere kollegial sparring. Læs mere
ProjektDM i fagene DM i Fagene er mesterskaber, der giver elever i grundskolen mulighed for at konkurrere i skolens fag. Danmarks Evalueringsinstitut har evalueret DM i Fagene. Her kan du læse den endelige rapport samt to statusnotater, der ligger til grund for evalueringen. Læs mere
ArtikelKøn spiller en rolle, når unge vælger ungdomsuddannelse Særligt erhvervsuddannelserne, men også på de gymnasiale uddannelser, er der forskel på andelen af piger og drenge. Desuden griber piger og drenge uddannelsesvalget forskelligt an. Læs mere
artikelVejledere kan modvirke kønsstereotyper i unges uddannelsesvalg Tidligere specialestuderende hos EVA, Maria Thiemer har undersøgt, om vejledere ubevidst trækker på kønsstereotyper, når de vejleder unge. Læs mere
ArtikelDe grønlandske Majoriaq-centre imødekommer kun delvist borgernes behov De grønlandske Majoriaq-centre har til formål at hjælpe borgere uden uddannelse eller job til at blive uddannelses- eller jobparate. Læs mere
DEBATLærere skal have flere kompetencer til at kunne undervise nyankomne elever Det kan virke paradoksalt, at over halvdelen af kommunerne lader nytilkomne elever starte direkte i de almindelige klasser, når skoleledere og lærere samtidig efterspørger flere ressourcer til at efteruddanne lærerene. Læs mere