InspirationMad og måltider i dagtilbud og familie2021 Inspiration til det pædagogiske arbejde og forældresamarbejde om sunde mad- og måltidsvaner Læs mere
MagasinEVA TEMA: Børn i udsatte positioner2021 EVA TEMA #22 sætter spot på, hvordan pædagogisk personale kan skabe et læringsmiljø med deltagelsesmuligheder for alle børn - også dem i udsatte positioner. Læs mere
NOTATPædagogstuderendes motivation ved studiestart2016 Dette notat sætter fokus på de nyoptagne pædagogstuderendes motivation for at studere på uddannelsen. Analysen er en ud af fire analyser med fokus på den nye pædagoguddannelse. Læs mere
NOTATStudenterpopulationens udvikling på pædagoguddannelsen 2004-142016 Hvordan har pædagoguddannelses studenterpopulationen udviklet sig i perioden 2000-14? Det ser dette notat nærmere på. Analysen er en ud af fire analyser med fokus på den nye pædagoguddannelse. Læs mere
NOTATVurderinger af kvaliteten på den nye pædagoguddannelse 2016 Hvordan vurderer studerende og undervisere den nye uddannelse med hensyn til forskellige kvalitetsparametre? Analysens formål er at afklare, om intentionerne med den nye pædagoguddannelse uddannelse indfris. Læs mere
magasinBakspejlet Tema: Legerig Læring 2016 Få inspiration og viden fra forskningen i, hvad leg betyder for børns læring. Læs fx om den legerige læring og den lærerig leg, få 7 metoder til 0-2 årige børns læring og bliv klogere på den voksenstyrede leg. Læs mere
RAPPORTEffekten af kommunale 10.-klassetilbud2016 EVA har undersøgt, om de kommunale 10.-klassetilbud, placeret i tilknytning til en folkeskole, gør unge i stand til at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Læs mere
RAPPORTSamarbejde mellem forældre og daginstitutioner2016 Hvordan bliver hverdagens forældresamarbejde organiseret af vuggestuer og børnehaver? Og hvilke muligheder og udfordringer oplever forældre og pædagoger i samarbejdet? Læs mere
RAPPORTLinjer og hold i udskolingen2016 Hvordan organiserer folkeskoler undervisningen for de ældste elever i udskolingen i linjer eller med holddannelser? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETGiver voksenstyring læring? 2016 Nogle gange vil man som pædagog have børnene til at løse en bestemt opgave eller gøre tingene på en bestemt måde. Men hvad betyder det for børnenes erfaringer og deres læring, at den voksne styrer aktiviteten i detaljer, og hvad kan pædagogen gøre, hvis børnenes engagement daler? Læs mere