ARTIKELForsker: Gode overgange handler om kontinuitet i læring Få den internationale ekspert i overgange Robert Perrys råd til gode overgange mellem børnehave, sfo og skole. Læs mere
ArtikelForældre efterlyser mere vejledning fra deres børns pædagoger Er Emils sprog alderssvarende? Er Clara også begyndt at slå i børnehaven, og hvordan kan vi tackle det? Er Sofie klar til at komme i skole til sommer? Mange forældre efterlyser ifølge en undersøgelse fra EVA mere vejledning fra deres børns dagtilbud i, hvordan de kan styrke børnenes trivsel, udvikling og læring. Læs mere
DEBATTre ting kan få de unge til at vælge en erhvervsuddannelse Det er hverken dårligt ry eller manglende praktikpladser, der får unge til at fravælge erhvervsuddannelse. Når elever i 9. og 10. klasse ikke engang overvejer muligheden, skyldes det helt andre faktorer. Læs mere
RapportStyrkede overgange fra dagtilbud til grundskole2016 Hvordan skaber skole og børnehave en mere sammenhængende overgang for børnene, og sikre, at flere børn inkluderes i en god skolestart? EVA har fulgt seks kommuners arbejde med et styrket fagligt samarbejde. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEErhvervsuddannelser kan styrkes, hvis undervisere samarbejder mere om undervisningen Der ligger stadig et stort uudnyttet potentiale i, at underviserne på erhvervsskoler samarbejder om at gennemføre undervisning i fællesskab og om at evaluere undervisningen – og dermed bliver bedre undervisere. Læs mere
RAPPORTSamarbejde mellem forældre og daginstitutioner2016 Hvordan bliver hverdagens forældresamarbejde organiseret af vuggestuer og børnehaver? Og hvilke muligheder og udfordringer oplever forældre og pædagoger i samarbejdet? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETGiver voksenstyring læring? 2016 Nogle gange vil man som pædagog have børnene til at løse en bestemt opgave eller gøre tingene på en bestemt måde. Men hvad betyder det for børnenes erfaringer og deres læring, at den voksne styrer aktiviteten i detaljer, og hvad kan pædagogen gøre, hvis børnenes engagement daler? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBlebørn kan også være venner 2008 Venskaber er en vigtig del af livet. Det er så vigtigt, at det kan få konsekvenser for børnenes udvikling, hvis de ikke kommer til at indgå i en venskabsrelation. Den norske børneforsker Anne Greve opfordrer til, at børns venskaber og relationer anerkendes og støttes – også hos de helt små. Læs mere