ARTIKEL5 processuelle forhold giver dagtilbud af høj kvalitet Hvad er god kvalitet i et dagtilbud? Ifølge forskningen er et afgørende element dagtilbuddets processuelle forhold, og her er især 5 forhold vigtige. Læs mere
NYHEDÅrets Dagtilbud 2017 skal kåres Børne- og Socialministeriet uddeler også i 2017 sammen med Socialstyrelsen, BUPL og FOA prisen Årets Dagtilbud. Formålet med prisen er at hylde indsatsen i de danske dagtilbud. Læs mere
ARTIKELDagtilbud af høj kvalitet arbejder med børns kognitive kompetencer og en god overgang til skolen 3. del af EVA's serie om, hvad forskningen siger om høj kvalitet I dagtilbud. Læs mere
ARTIKEL3 trin til at vurdere viden om dagtilbud I en ny udgivelse fra EVA får du en 3-trins guide til at sortere og vurdere forskning om dagtilbud. Samtidig får du også præciseret nogle begreber, som kan bruges til at tale om forskning og evidens Læs mere
ARTIKEL3 strukturelle forhold giver dagtilbud af høj kvalitet Forskning om kvalitet kan opdeles i 3 elementer; strukturel kvalitet, proceskvalitet og resultatkvalitet. I en ny artikelserie går vi i dybden med de 3 elementer – og i første omgang sættes der spot på strukturel kvalitet. Læs mere
ArtikelNår barnet bliver gjort til studieobjekt Der er en risiko for, at børn bliver mere til studieobjekter end til subjekter, når det pædagogiske arbejde dokumenteres. Som pædagog skal du også rette blikket mod dig selv, ikke kun mod barnet, mener forsker Anette Emilson. Læs mere
ArtikelFå styr på dokumentationen Dokumentation af det pædagogiske arbejde foregår som en naturlig del af hverdagen i de fleste dagtilbud. Svensk forskning viser imidlertid, at dokumentationen kun i ringe grad har fokus på børns læreprocesser. Læs mere
ArtikelPas på børns skrøbelige leg Når voksne vil bidrage til børns selvvalgte leg, kommer de ofte til at afbryde den frem for at udvikle den. Det handler om at stoppe op og tænke en ekstra gang, inden man går ind i legen, lyder det fra svensk forsker. Læs mere
ArtikelGiver voksenstyring læring? Nogle gange vil man som pædagog have børnene til at løse en bestemt opgave eller gøre tingene på en bestemt måde. Men hvad betyder det for børnenes erfaringer og deres læring, at den voksne styrer aktiviteten i detaljer, og hvad kan pædagogen gøre, hvis børnenes engagement daler? Det har forskeren Lone Svinth sat sig for at undersøge. Læs mere
ArtikelSagde du situations-didaktik? ”Læringsmiljø skal være frækt og provokerende, og det skal være æstetisk, sansende og byde på noget.” Det er budskabet fra småbørnsforskeren Stig Broström. Han mener, at en væsentlig del af læringsmiljøet handler om didaktik, og han argumenterer blandt andet for, at der skal udvikles en helt særlig didaktik til daginstitutionerne Læs mere