DebatSådan får vi verdens bedste dagtilbud Dagtilbuddene risikerer ikke at leve op til borgernes forventninger. Derfor skal politikerne have fire vigtige ting for øje, når de udformer den kommende børneplan. Læs mere
MinitopmødePå vej mod en ambitiøs børneplan: Hvordan får Danmark verdens bedste dagtilbud? Danske Professionshøjskoler, Tænketanken DEA og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) inviterer til minitopmøde om den kommende børneplan. Deltag i debatten med uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen og områdets interessenter. Læs mere
DEBAT Faglærte har brug for digital dannelse En analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut viser, at der er behov for at styrke de almene digitale kompetencer på erhvervsuddannelserne. Det kræver, at de ansvarlige aktører sammen afklarer, hvordan eud-elevernes digitale kompetencer fremadrettet sikres. Læs mere
ProjektRelationer og venskaber Relationer og venskaber er en vigtig del af børns sociale udvikling og et område, der skal understøttes gennem pædagogiske aktiviteter. Til tider er alle børn dog ikke en del af legen, og her er det vigtigt at skabe sociale strukturer, så alle børn tager del i fællesskabet. Læs mere
ArtikelEUD-elever skal klædes bedre på til at indgå i det digitaliserede samfund Eleverne på erhvervsuddannelserne risikerer at tabe terræn i forhold til andre unge, hvis der ikke kommer fokus på de almene digitale kompetencer på deres uddannelser. Læs mere
NotatAlmene digitale kompetencer i erhvervsuddannelserne2019 Hvilke almene digitale kompetencer bør elever tilegne sig i løbet af deres erhvervsuddannelse? Og hvordan skal erhvervsuddannelserne i praksis arbejde med at understøtte, at eleverne får de fornødne digitale kompetencer? Læs mere
ProjektUndersøgelse af kvalitet i dagtilbud Tre ud af fire børn i alderen 3-5 år bruger de fleste af deres vågne timer i en kommunal børnehave. Det gør bør-nehaverne til en vigtig arena i forhold til at sikre, at alle børn i Danmark trives og udvikler sig. Danmarks Evalue-ringsinstituts (EVA) har som de første nogensinde undersøgt kvaliteten i kommunale børnehaver i Danmark. På denne side kan du læse mere om resultaterne af undersøgelsen. Læs mere
RapportElevtrivsel på de gymnasiale uddannelser2019 Mange elever oplever svære perioder i gymnasiet, og elever der ikke trives har svært ved at rykke sig fagligt. Det er en helt central opgave for gymnasierne at skabe læringsmiljøer og lærer-elevrelationer, der fremmer elevernes faglige og sociale trivsel. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBørn lærer af hinanden 2014 Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere
ArtikelBørn lærer af hinanden Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere