Guide4 veje til bedre eksamensoplevelser Halvdelen af de studerende ser positivt på eksamen. Særligt fire forhold ser ud til at hænge sammen med den gode eksamensoplevelse. Læs mere
ProjektRelationer og venskaber Relationer og venskaber er en vigtig del af børns sociale udvikling og et område, der skal understøttes gennem pædagogiske aktiviteter. Til tider er alle børn dog ikke en del af legen, og her er det vigtigt at skabe sociale strukturer, så alle børn tager del i fællesskabet. Her kan du finde artikler om venskaber og relationer samt pædagogens rolle i at understøtte børns sociale trivsel. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBørn lærer af hinanden 2014 Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere
ArtikelBørn lærer af hinanden Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere
ArtikelBlebørn kan også være venner Venskaber er en vigtig del af livet. Det er så vigtigt, at det kan få konsekvenser for børnenes udvikling, hvis de ikke kommer til at indgå i en venskabsrelation. Den norske børneforsker Anne Greve opfordrer til at børns venskaber anerkendes og støttes – også hos de helt små. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETIkke alle elefanter bydes op2009 Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om, at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere
ArtikelIkke alle elefanter bydes op Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere